חלוקת שוק?

ידיעה קטנה שכתבה עדי גבאי ב-TGspot, אודות השינויים בהרגלי ההורדה והשימוש באפליקציות, משכה את תשומת לבי כבר בתחילת החודש, אבל רק עכשיו מצאתי זמן להתייחס אליה באופן רציני. אני מתייחס כאן לטבלה התחתונה בידיעה, זו שמראה, לפי מחקר של נילסן (Nielsen), כמה זמן 'מבזבזים' אנשים עם הטלפון החכם שלהם על נושאים שונים.

top-10-app-categories

הדבר שתפס את תשומת הלב שלי היה השורה השנייה: בידור. שימו לב לקפיצה האדירה במונחים של שנה לשנה (71%), ושימו לב לכך שכבר כמעט אין הבדל בין זמני השימוש במכשיר לצורך פעילות אינטרנטית לבין פעילות בידורית. כן, היום יותר מאי פעם הטלפון החכם מבסס את עצמו כאמצעי בידור מאשר כאמצעי שיחות.

הרשו לי להמר כאן על משהו: התוספת הזו של ארבע שעות נובעת בעיקר מכך שאנשים משתמשים יותר ויותר במכשירים הניידים כדי לשחק. מדוע אני חושב כך? הקשבה למוזיקה הייתה מהרגע הראשון אחת האפשרויות הבידוריות הבכירות ביותר כשהטלפונים החכמים יצאו לשוק, כמו גם צפייה בסרטים. לא סתם אפל (Apple) את גוגל (Google) בנו את האפליקציות המתאימות להקשבה/צפייה מהרגע הראשון של מערכות ההפעלה הניידות שלהן.

אבל כיום עולם המשחקים המיועדים לתחום עולה דרגה, לא רק בכמות, אלא גם באיכות. קנדי קראש (Candy Crush), שזכה למאות מיליוני התקנות אולי ייזכר כמשחק שהטה את הכף להפיכת הטלפונים לקונסולות משחק – כי משך אליו כזאת כמות של משתמשים וגם הוכיח שאפשר להרוויח ממכירות קטנות מתוך האפליקציה בדיוק כמו בפייסבוק (Facebook), וכמובן הוכיח שאנשים מוכנים להוציא כסף כדי לרכוש משחקים שמעניינים אותם. אבל מאז כבר עבר זמן מה, וזמן מה בתחום הטלפונים החכמים זה הרבה זמן.

לא במקרה בחרתי בתמונה של X-Com: Enemy Unknown של 2K עבור הכותרת של המאמר הזה. אמנם מדובר במשחק שהוא כבר בן יותר משנתיים מאז יצא לקונסולות המשחק המסורתיות ול-PC, אבל לאחרונה הוא עבר המרה לסביבת אנדרואיד ומדובר בהמרה יוצאת מן הכלל של משחק מורכב שדורש משאבים רבים מבחנית עיבוד וגרפיקה כאחת. למרות שמחירו 10 דולרים, וזה לא זול במונחים של החנות, הוא כבר זכה לכמה עשרות אלפי הורדות.

אבל X-Com הוא לא היחיד. לצד משחקים פשוטים שאנשים בודדים כותבים בעצמם או עם החברים שלהם, יש יותר ויותר משחקים באיכות גבוהה שמתקרבת, אם לא הגיעה כבר, לאיכות של מה שמכונה משחקי AAA: משחקים שמושקע בפיתוח שלהם כסף רב וכן משאבי תכנות וגרפיקה עתירים.

השאלה היא, לאן זה יוביל? האם יכול להיות שבעוד מספר חודשים, אולי שנה, נראה את שוק הטלפונים מתחלק לטלפונים המיועדים למשחקים באיכות גבוהה לצד טלפונים 'רגילים'? האם יכול להיות שנראה, סתם לדוגמה, (HTC One (M10 בגרסה עם שבב גרפי רגיל לצד גרסה זהה אבל עם שבב גרפי חזק של Nvidia או אולי AMD? היו"ר של Nvidia, אחרי שהודיע שהחברה יוצאת משוק הטלפונים ואז חזר בו, אמר שהיא חוזרת אבל מייעדת את עצמה לעזרה ליצרניות שמעוניינות בטלפונים בשורה המתקדמת ביותר, שרוצות ליצור מכשירים שמיועדים למשחקים. כנראה שהוא גם רואה איזשהו ניצוץ בקצה המנהרה שלו.

תהליך כזה יכול גם לגרום לכך שטאבלטים בגודל 7 אינץ' פשוט יהפכו לפאבלטים עוד יותר גדולים, אבל על כך בהזדמנות אחרת. כך או כך, אי אפשר להתעלם מכך שכיום מצב שוק הטלפונים החכמים די מוגדר: מדי פעם יש מערכת על שבב חזקה יותר עם טלפונים חזקים יותר. לדעתי יצירת נישות היא רק שאלה של זמן, ונישה של מכשירים מיוחדים שמיועדים למשחקים היא אפילו טבעית.

תגובה אחת

  1. האמת שלאחרונה הורדתי MC5 ושילמתי 27 ש"ח.
    דקה אחרי שפתחתי את המשחק ראיתי שהוא נראה.. מפוקסל.
    כנראה לטאבלט שלי יש רזולוציה גבוהה מידי.
    בכל אופן, כבר לא יכולתי לקבל החזר היות שעברה יותר מרבע שעה מהרכישה. (שזה לא הוגן, כי ההורדה לקחה הרבה זמן.. )

    בכל מקרה, לדעתי צריך מתקן עם כפתורים פיזיים די לשחק בטאבלט במשחקי יריות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *