שנת המבחן של מחשבי ה-2-ב-1

באפריל, יומיים אחרי חג השקרנים, חגגה אפל (Apple) את יום השנה הרביעי להשקה הרשמית של ה-iPad הראשון. גם אם זה לא מדויק לחלוטין, ניתן לומר שבאותו יום גם נולד שוק חדש –  הטאבלטים. בתחילת הדרך נראו המכשירים הראשונים, ואף התנהגו, כמו טלפונים גדולים שפשוט לא מציעים יכולות התקשרות טלפונית. בימים בהם רוב הטלפונים הציעו מסך בגודל של 3.5 או 4 אינץ' לכל היותר, ולצד אלה גם טאבלטים בגודל של 7 אינץ' נראו ענקיים ומגושמים לעיתים.

אבל הקונספט של אפל תפס, כמו בהרבה פעמים אחרות בהן החברה הזו לקחה משהו קיים וייצרה אותו מחדש, במיוחד אחרי שכותבי אפליקציות התחילו לכתוב כאלה שמתאימות למסך הגדול.

עד כמה תפס? אנחנו בסך הכל נמצאים בערך ארבע שנים מיום ההשקה ההוא, ואין כמעט יצרנית כזו או אחרת שלא מציעה כמה וכמה טאבלטים בגדלים כאלה או אחרים, ואין כמעט חברה סינית שמייצרת מוצרי מדבקה שלא מצאה באיזו מדינה יבואנית כזו או אחרת, ובישראל כמה וכמה כאלה, שמוכרות טאבלטים בעלי שמות שונים ומשונים בכמה מאות בודדות של שקלים, ואף פחות מכך. אתם יודעים מה, אפשר אפילו להעריך שכבר כמעט ואין בית בשוק המערבי שאין בו טאבלט.

אבל הגיעו סיכומי המכירות של 2014, והתברר ששוק הטאלבטים בבעיה. העלייה המטאורית של המכירות עצרה בחריקת בלמים קיצונית. התברר שמהירות האימוץ שלו, והעלות הכל כך זולה של המכשירים ברמת הכניסה, היו בעוכרי השוק. כמו כן התברר שהוא בעיקר מכשיר למשפחות שלא זוכה לאימוץ מספיק נרחב בשוק העסקי. התאגידים, כך מתברר, לא ממש מהירים לרכוש טאבלט חדש כל עיקר העבודה שלו הוא לצפות בסרטים ולגלוש קצת באינטרנט. אולי גם לקרוא ספר פה ושם.

עוד סיבה לכך שהטאבלטים לא תפסו את השוק כמו שהאנליסטים חשבו לפני שנתיים ושלוש, הוא ששוק ה-PC לא ממש מוכן לגווע, והירידה בקצב המכירות שלו התייצבה ובכמה תחומים מסוימים כבר ניתן היה לראות בשנה האחרונה ניצני צמיחה.

intelatom-x-familia

בחר לך מעבד למחשב שמתאים לך

השוק מוכן למשהו חדש?

בשוק המחשוב, כמו שלמדנו עד היום, אין וואקום. במהלך 2014 התחילו להופיע המחשבים הראשונים שמכונים  מחשבי 2-ב-1 או מחשבים המירים. לא משנה באיזה כינוי בוחרים, התפקוד זהה: מכשירים שמעניקים חוויית שימוש כמחשב נייד וכטאבלט בגוף אחד, וכמעט כולם מבוססים על חלונות של מיקרוסופט (Microsoft) ורבים מהם אף קורצים לשוק העסקי בכך שהם הוסיפו אלמנט שכמעט ולא היה קיים בשוק הטאבלטים והוא גודל מסך.

מאחורי הקלעים הייתה זו אינטל (Intel) שדחפה, וממשיכה לדחוף, חזק מאוד לנתיב הזה. אם בשוק הטלפונים והטאבלטים 'המסורתיים' היא מתקשה להתמודד עם ההיצג של המערכות על שבב המבוססות על הטכנולוגיה של ARM, בשוק ה-PC אין לה ממש תחרות, והיא הייתה צריכה למצוא דרך למכור את מעבדי ה-Core i מהדור הרביעי, ועכשיו גם החמישי, וכן את מעבדי האטום (Atom) היותר מתקדמים שלה.

אז כך התחילו לראות בשוק מחשבים עם מסכי מגע מתהפכים, כך שבמצב מסוים לא רואים את המקלדת ואז משתמשים בהם כטאבלט; נתיקים, כאלה שאפשר לנתק את המקלדת ממסך ולהשתמש במסך כטאלבט לכל דבר ועניין; וגם נפתחים, כאלה שמושכים את המקלדת מתחת למסך כדי להשתמש במכשיר כנייד.

אבל מה כבר ההבדל בין מחשב 2-ב-1 לבין טאבלט שמוסיפים לו מקלדת באמצעות בלוטות', לדוגמה, או באמצעות מגן מיוחד שמכיל גם מקלדת? "זה נכון שהגדרה העקרונית, והרעיון הבסיסי, של מחשב כזה היא שמצד אחד הוא יוכל לשמש כטאבלט ומצד שני להיות מחשב, אבל הוא חייב להגיע כך מהמפעל, כשהכל מתוכנן ביחד בחתיכה אחת ולא מבצעים כל מיני תוספות כדי להגיע למצב עבודה כזה או אחר", אומר אילן הוכמן, מנהל שיווק ופיתוח עסקי באינטל ישראל. "למה ללכת על 2-ב-1? כי אני לא רוצה לסחוב גם מחשב וגם טאבלט, אני אקנה משהו שעושה את הכל הכי טוב, וזה יהיה מחשב שיהיה מספיק סביר שיענה על חלק גדול מהצרכים שלי".

לא דחפנו, יש צורך

אחת השאלות שעולה כמעט מייד היא עד כמה השוק מוכן וצריך את המחשבים מהסוג הזה, או מצד שני עד כמה יש כאן ניסיון מבחינתה של אינטל להראות שיש צורך כדי לקדם את המכירות הפרטיות שלה. "ממחקרים שאינטל עשתה מתברר שהרבה אנשים שחושבים על טאבלט או נחשפו למחשבי 2-ב-1 קנו בסוף 2-ב-1 כי הגיעו למסקנה שזה יותר טוב עבורם. 41% מהקונים של 2-ב-1 חשבו בכלל לרכוש טאבלט. מתוך אלו שקנו 2-ב-1 למעלה מ-50% ביצעו את הרכישה לא בגלל שהם היו חייבים להחליף את המחשב שלהם, אלא בגלל שהם רצו. זאת אומרת שמדובר במוצר שמאוד מעניין את האנשים, ויש בו צורך. זה לא הגיע מסתם קפריזה, אלא מתוך צורך אמיתי של השוק", טוען הוכמן.

כיום מוצאים בשוק בעיקר מחשבים נתיקים, כשמסכי המגע נשלפים, ומחשבים הפיכים שהמסך נע על ציר או מסביב לציר כדי להפוך לטאבלאט, והוכמן נותן בהם סימנים שקשורים כמובן למעבדים אותם מוכרת אינטל. לדבריו את המחשבים הנתיקים ניתן למצוא בדרך במחשבי 2-ב-1 עם מסכים יחסית קטנים, עד כ-10 אינץ'. במחשבים אלה מערכת המחשוב נמצאת כולה במסך, כך שבעת ניתוקו מהמקלדת אין בעיה להמשיך בעבודה שוטפת שמבוססת על מגע ולא על מקלדת ועכבר. מחשבים אלה מצוידים בדרך כלל במעבדי האטום של החברה כדי לספק ניידות גדולה יותר.

למחשבים באמצע, עם מסכים גדולים יותר עד 12.5 אינץ' או עבור אלו שמחפשים שילוב של ניידות עם קצת יותר ביצועים, מציעה החברה את משפחת מעבדי ה-Core M החדשה. עבור מסכים גדולים יותר, 13.3 אינץ' ואפילו גם 15.6 אינץ', כבר מוכרת אינטל את מעבדי ה-Core i. במחשבים אלו המסך דקיק כמו במחשבים רגילים ומערכת המחשוב נמצאת כולה בבסיס עם המקלדת ומשטח השליטה. הם מיועדים עבור אלו שדורשים קודם כל ביצועים, ומדי פעם הם עוברים למצב טאבלט. המסך נשאר מחובר כמובן למקלדת, אך מסתובב או מתהפך בצורה כזו או אחרת כדי להסתירה מהעין באופן זמני.

"אנחנו מאמינים שבגלל שעכשיו יצרנו מעבדים חזקים יותר שמתאימים למחשבי 2-ב-1, ויהיו מעבדים נוספים שיגיעו בהמשך, הם הרבה יותר חזקים מאשר בעבר והם מתאימים גם למי שמחפש מחשב עם ביצועים טובים. המחיר אמנם פקטור, כי עולה כסף פיתוח חזק שכזה, אך אני מאמין שעד סוף 2015 הם יתפסו נתח הרבה יותר משמעותי, עד כדי הכפלה של המכירות לעומת 2014", מסכם הוכמן את הזווית שלו.

HAD_7930

ממחשבי ה-2-ב-1 של טושיבה (צילום: ישראל הדרי)

היצרניות מאמצות

מי שנכח במקרה בהשקת קו המחשבים החדש של טושיבה (Toshiba) בישראל, לפני כשלושה חודשים, לא יכול היה להתעלם מהמספר הרב של דגמי מחשבי ה-2-ב-1 שהוצגו. למעשה רוב המכשירים שהוצגו היו מחשבים מהסוג הזה, ועם מסכים בכל גודל כמעט, החלל ב-8.9 אינץ' ועד 15.6 אינץ', עם דגש מיוחד על דגמים חזקים שמיועדים לשוק העסקי ומציעים מעבר ליכולת העבודה הכפולה גם דקיקות, משקל נמוך, זמן עבודה ממושך וגם עיצובי פרימיום. אם להסתמך על הדוגמה הזו, היצרניות, או לפחות טושיבה, בהחלט חושבות שזה הולך להיות תחום מכירות חם, אם לא הלוהט ביותר בעולם המחשוב של 2015.

"אנחנו רואים בשנה האחרונה עלייה במכירות של מחשבי PC לעומת ירידה במכירות של הטאבלטים. אנשים, בוודאי בשוק העסקי, רוצים עדיין עכבר ומקלדת והם מצביעים בידיים", אמר דויד אבקסיס, מנהל הפעילות של טושיבה בישראל. "ה-2-ב-1 לדעתי לשם זה הולך, כי זה טוב פשוט לכולם, החל מתלמידים ועד אנשי העסקים הניידים ביותר. אני אמנם לא נביא, אבל אני מאמין שזה בהחלט יוסיף כמויות לא קטנות למכירות של מחשבי ה-PC בכלל, וזה בהחלט מוסיף משהו חדשני שמציע שדרוג על פני הקיים".

מה לדעתך יתפוס יותר, המחשבים ההפיכים או ה נתיקים?
"לדעתי הנתיקים יהיה להם נפח יפה מאוד מהשוק כי הם מדברים אל כולם והם נחשבים חדשניים יותר בגלל צורת העבודה בשני המצבים העיקריים. עבור העסקים מה שיתפוס זה בעיקר מחשבים עם מסך בגדול של 11.6 עד 13.3 אינץ"".

האם אנו חוזים במידה מסוימת בשובו של השילוב Wintel, מעבדי אינטל עם חלונות?
"אנחנו אף פעם לא הסתכלנו לכיוון אחר. אני חושב שבעולם בו אנחנו רוצים חיבוריות כוללת, שאוכל להשתמש במחשב שלי בעבודה וגם בבית ולשתף הכל באופן נוח ומדויק, זה השילוב שצריך להשתמש בו".

יש מאמצים

טושיבה היא כמובן לא השחקנית היחידה בשוק שמציעה מחשבי 2-ב-1. לנובו (Lenovo) השיקה

בתחילת השנה כבר את הדור השלישי שר של מחשב ה-YOGA מרובה מצבי העבודה שלה, ו-HP הגיעה אחריה עם ה-Spectre 360, מחשב שמציע יכולות דומות במעטפת פרימיום ובתצורה מתקדמת וחזקה במיוחד.

Visual DG משווקת לצרכנים סופיים את מחשבי לנובו ואסוס (Asus), ולפי אלון עילם, סמנכ"ל מכירות בחברה, אסוס מציעה כיום מספר מחשבי 2-ב-1 עם מסכים בגודל של עד 12.5 אינץ', ואלו ממוקדים יותר בצרכנים, ומצד שני יש לשוק העסקי מלנובו את ה-Helix, שלעומת חבריו הטייוואנים זוכה למכירות בינוניות בלבד. "מה שמעניין הוא שאנחנו רואים אימוץ של המחשבים הצרכניים במוסדות חינוך ובבנקים בעיקר. יש בהם התעניינות גדולה והם בהחלט נחשבים כפיתרון שמתאים לשני המגזרים הללו", הוא אמר. "מבחינת מוצר במקרה של אסוס זה בסט-סלר, בהשוואה לטאבלטים ולניידים כאחד בגלל היתרונות שמציעה החבילה מלאה. זה מחשב שאפשר בהחלט למשק לימי ה-eeePC של החברה, אבל הפעם מדובר במעבדים יחסית סבירים, עם הערך המוסף של טאבלט".

כבר מרגישים את ההשפעה של מכשירי 2-ב-1 על השוק?
"זה בהחלט משהו שנתן רוח גבית מאוד חזקה ל-PC. זו קטגוריה שמתאימה לכולם, עד לאנשי עסקים, וזה בהחלט יכול להתאים. זה גם הוסיף גורם לעצירה במכירות של הטאבלט ולזה שהמכירות של הניידים לא יורדות. זה מספק חבילה – מצד אחד טאבלט מצד שני מחשב נייד, ואת כל מה שצריך בנייד, עם מחיר אטרקטיבי".

השארת תגובה