מרדכי שושן, מנכ"ל STMicroelectronics ישראל: אנחנו מייצאים את תוכנית ההאצה שלנו

כמה פעמים כבר יצא לכם לשמוע על חברת הזנק כזו או אחר שנמכרת לחברה כזו או אחרת בחו"ל? כנראה שדי הרבה. אין בכלל ספק שגם שמעתם די הרבה על חברות שפותחות כאן מרכזי פיתוח ומייצאות את התוצאות היישר אל תוך מוצרים שהן מוכרות לחברות אחרות. במקרה של STMicroelectronics מדובר בייצוא קצת יוצא דופן – של תוכנית האצה.

בכנס בינלאומי שערכה STMicroelectronics לאחרונה במרכז החדשנות על שם שמעון פרס בתל אביב היא הודיעה כי החברה כי סיימה בהצלחה את השלב הראשון של תכנית ההאצה שלה, שמכונה ST-Up, ובחרה שלוש חברות הזנק נוספות שיצטרפו לתכנית הליווי שלהם שנמשכת 18 חודשים.

ויותר מכך, החברה הודיעה שהיא ממנה את מרדכי (סטפן) שושן, מנכ"ל הסניף הישראלי של החברה להוביל הקמה של תוכניות האצה נוספות באירופה על פי המודלים לעידוד חדשנות שנבנו ונלמדו במסדרת התוכנית ההאצה המקומית. החברה כבר בוחנת הקמת גופים כאלה בפולין, איטליה וצרפת.

"ST מחפשת שותפיות עם חברות ,תכנון שבבים ללא מפעל או חברות הזנק שנמצאות בשלבים מתקדמים בתעשיית המוליכים למחצה. תוכנית ההאצה שלנו אינה מבוססת על מימון הוני אלא על האצת המחקר והפיתוח ועל שותפות טכנולוגית לטווח ארוך. אנחנו מסייעים בליווי עסקי וטכנולוגי ומאפשרים שימוש במשאבים והיכולות של החברה, ובקשרים שלה, כדי לקדם ולהתקדם" סיפר שושן בראיון מיוחד שנתן ל-'חתול הטכני'.

מחפשים את המובילאיי הבאה?

STMicroelectronics נחשבת לאחת מיצרניות השבבים הגדולים בעולם, והיא זכתה ללא מעט פרסום, בדיכבד, כשנתנה לפני מספר שנים הזדמנות לחברה צעירה מישראל בשם מובילאיי (Mobileye) והסכימה לייצר עבורה, כחברה שמתמחה בייצור שבבים לפי דרישות לקוח, את המעבד הראשון שהוביל אותה לדרך שהגיעה עד לפתחה של אינטל (Intel).

למרות הרכישה בידי אינטל שושן מספר כי בין שתי החברות יש עדיין "רמה גבוהה של קשר המבוסס על קצב מואץ ושותפות ייחודית לטווח הארוך", וזה גם בא לידי ביטוי במהלך הכנס עצמו כשאמנון שעשוע, מנכ"ל ומנהל הטכנולוגיה הראשי של החברה, כמו גם סגן נשיא בכיר באינטל, דיבר על הקשרים עם ST בסרטון שהוקרן בפני המשתתפים.

שושן מספר שהוא לא מופתע מכך שהקשר בין שתי החבורת נשמר היטב. "ST היא חברה שמציעה מערכות על שבב ברמה הגבוהה ביותר, והיא מלווה את זה גם עם מחקר ופיתוח עם מבט קדימה אל העתיד הרחוק. אנחנו מציעים מחויבות מלאה עם קבוצות אנשים טכניים ומקצועיים ביותר. אנחנו נחשבים לשותפים חדשניים ומחדשים עם תהליכי הייצור המתקדמים ביותר, ובמיוחד בתחום בתעשיית הרכב". הוא אמר.

תעשיית הרכב היא גם המקום בו החברה מקווה, באמצעות תוכנית ההאצה שלה, למצוא שותפות חדשות. "מעבר לכך אנחנו מתעניינים מאוד בתעשייה חכמה. שאלו הם שני שווקים בהם אנחנו מהווים ספקים בטווח רחב ואנחנו רוצים להמשיך ולהוביל בהם.

וברמה הצרכנית?
"ברמה הזו אנחנו מאוד סלקטיביים ומתמקדים בטכנולוגיות מבדילות עבור שווקים בנפח ייצור גבוה כמו טלפונים חכמים והתקנים לבישים, ואנחנו גם נמצאים בתעשיית התשתיות לעונן, ל-5G וגם עבור לוויינים במסלול לווויני נמוך".

טלפונים חכמים? איפה בדיוק מוצאים את ST בתוך טלפון חכם?

"אנחנו לא מתחרים במעבדים, זיכרונות וכדומה, אבל אם תבדוק טוב תראה שברוב הטלפונים החיישנים מגיעים מ-ST, בין אם מדובר בחיישני תאוצה, מערכות מיקרו אלקטורניות מכניות, חיישני תמונה, חיישני סביבת עבודה, מעגלי ניהול חשמל, מגברי אות, RF. רק תבדוק".

מפעל חדש

במהלך הכנס אמר אלסנדרו מסי, סגן נשיא לאזור דרום ומזרח אירופה' ישראל וסקנדינביה ב- STMicroelectronics כי לחברה יש מיקוד מיוחד בישראל כי זו מדינה מיוחדת בה מוצאים אנרגיה ורמת חדשנות שלא רואים במדינות אחרות בעולם, הוא ציין בנוסף שבתחום התחבורה החכמה פועלות כאן כיום לא פחות מ- 600 חברות הזנק. אולי זו הסיבה שהיא משקיעה פה מאמצים, כדי להבטיח שתהיה עבודה למפעל החדש שהיא בונה ליד מילאן, כמו כמובן גם למפעלים האחרים שלה ששמפוזרים בעיקר באיטליה ובצרפת, בהתאם למקורות שלה, ועוד אחד בסינגפור.

בעזרתם היא גם תצטרך לתת תשובה כנראה לפתרונות שקוקים להם במה שמוגדר כיום המהפיכה התעשייתית הרביעית, החיבור בין ה-OT ל-IT. "התעשייה היאתיק מגוון במיוחד בו כלולים מספר גדול של יישומים. בישראל, באופן היסטורי, העסקים שלנו התמקדו במוצרים סטנדרטיים שעוזירם לחברות הבינוניות בשוק לבנות את המערכות שלהם בתחומים כמו אנרגיה סולרית, אבטחת בניינים, ציוד תקשורות ועוד. המגמה משתנה כיום עם תחומים מבטיחים המתיישרים עם ההתפתחות באקו-סיסטם: רובוטיקה ובינה מלאכותית, חקלאות חכמה, טכנולוגיות מזון – תחום עם המון פוטנציאל, אבטחת סייבר, תחבורה חכמה וכן יישומיים תעשייתיים של ראייה ממחושבת", סיכם שושן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *