רק הבטחות: 2018 הסתיימה בלי שמעבדי 7 ננו-מטר ממש הגיעו לשוק

מילת הקסם, או בעצם הבאזז, של 2018 בתחום השבבים המיועדים לעולם המחשוב הייתה כמובן 7 ננו-מטר. לא הייתה יצרנית או מתכננת שבבים שלא הזכירה בשלב כזה או אחר של השנה את המספר שבע כשהוא מחובר למילה ליתוגרפיה, אבל לרוב הסתכם בדיבורים ובהכרזות ופחות במעשים, ולכן קל היה יחסית לסמן את החברות שכן עשו משהו בנידון, והגיעו בפועל אל הארץ המובטחת המסוימת הזו.

וואווי (Huawei) נהנתה בתחום הטלפונים החכמים משנה שאי אפשר להגדיר אותה אחרת ממנצחת. בין השאר זה הצליח לה גם להיות יצרנית הטלפונים הראשונה שמשיקה בפועל מכשיר טלפון מבוסס מערכת על שבב שהליבות שלה מיוצרות ב-7 ננו-מטר. אבל מעבר לכך מציע ה-Kirin 980, שמיוצר בפועל בידי הייסיליקון (HiSilicon), עוד היבט אחד חשוב שעבר על התעשייה בשנה האחרונה: מעבדים עצביים שמציעים ביצועים ברמה של פי עשר ויותר לעומת הדור הראשון ועוזרים קצת יותר מאשר רק לצלם טוב יותר, תוך התאמה אוטומטית של הגדרות המצלמה למושא הצילום.

ואפל (Apple) לא ממש הייתה רחוקה מוואווי עם מכשירי ה-iPhone החדשים שלה, שאולי לא הצליחו מבחינה כמותית במכירות כפי שהיא ציפתה – למרות שהיא כמובן טוענת אחרת – אבל מכילים בתוכם את המעבד A12 שכמו ה-Kirin 980 מציע ליווי של שבב עצבי כפול ליבה עוצמתי במיוחד.

אבל מעל כולן בהיבט של ייצור ב-7 ננו-מטר כנראה צריך השנה לשים את מפעלי הייצור הממשלתיים הטייווניים, או בשמם המקוצר והמוכר TSMC. זהו מפעל הייצור הראשון של שבבים שכבר מסוגל לייצר בפועל מסות גדולות של שבבי 7 ננו-מטר, ולמעשה הוא היחיד שנמצא בשלב כזה, ולא פלא שהחברות יושבות לפתחו בתור ומחכות לתורן על פס הייצור.

ואולי זו הייתה רק שנת הכנה?

AMD מתכוננת לדור חדש של מעבדי Ryzen לקראת המחצית השנייה של 2019

ומה קורה ב-PC? בעיקר דיבורים. AMD הבטיחה שמעבדי ה-Ryzen שלה המבוססים על ליבות Zen 2 ב-7 ננו-מטר כבר יגיעו לשוק בהמוניהן, אבל בפועל הן שולבו רק בכרטיסים הגרפיים Radeon Instinct שמיועדים לשוק העסקי, ורק אחד מהם הושק בפועל ב-2018.

כך ש-2018 הייתה אולי סוג של שנת הכנה ולא יותר, לקראת 2019 שאמורה להיות הרבה יותר מעניינת ולא רק בליתוגרפית ייצור, אלא גם במספר הליבות שישובצו במעבדים עם מעבדים, או יותר נכון מערכות על שבב, שכבר מגיעים עם כמות ליבות שצריך מחשב כדי לספור אותן, ועוד יותר אם מתייחסים למספר הליבות הלוגיות – וזה כמובן יבוא במיוחד לידי ביטוי במעבדים המיועדים לשרתים, שגם חוזרים להציע מהירויות יותר גבוהות עם כל מעבד שיוצא לשוק כמעט.

ובשוק המעבדים לשרתים אינטל (Intel) תמשיך כנראה להוביל יחסית בקלות, ולא רק בגלל ש-AMD לא הצליחה בסופו של דבר להביא לשוק מסות של מעבדים עסקיים שמיוצרים בליתוגרפית הקסם. השאלה היא מה יהיה עם המעבדים הצרכניים, שהם בסופו של דבר גם אלה שמשובצים ברוב המחשבים שיושבים על השולחנות בארגונים.

אינטל, כפרפרזה על השיר הזכור של יצחק קלפטר, טענה יותר מפעם אחת כי "ה-10 ננו-מטר שלי זה לא ה-10 ננו-מטר שלה", אבל היא לא ממש יכולה לשיר את זה כעת כשהיא עוד לא השיקה יותר מכמה דוגמיות של מעבדי 10 ננו-מטר, וגם אם היא טוענת שהכל מתקדם לפי התוכניות, יש סיכוי טוב שמסת הייצור הזו תגיע רק אחרי ש-AMD כן תשיק את מעבדי ה-Zen 2 – היא גם טוענת, דרך אגב שהכל מתקדם לפי התוכניות לגבי ייצור מעבדים ב-7 ננו-מטר.

יש עוד מתחרות?

מעבד המחשוב החדש של קוואלקום Snapdragon 8cx

אינטל מציגה בכל שנה גידול בהכנסות, וגם מקפידה לספר שהיא לא יצרנית שבבים יותר, אז מה זה אומר בפועל? הרי היא לא שמחה לראות מה קורה בשוק הזה, וברור שהיא לא שמחה שבעקבות השינויים במפעלים לקראת ה-10 ננו-מטר שלה היא גם לא מצליחה לספק את כמות מעבדי ה-14 ננו-מטר לה היה ביקוש לשוק, וכך פתחה עוד פער לכניסה של המתחרה שכבר שוב הופכת לגדולה, ואין לה שום כוונה לוותר על כך כמובן. היא פשוט משחקת במעין סוג של תופסת שהיא לא מצליחה לנצח בה, ו-2018 לא הייתה שונה. אולי משהו ישתנה ב-2019? לא ממש בטוח.

קוואלקום (Qualcomm) מצידה לא מוותרת על ניסיון לזנב בקטן במכירות של מעבדים לשוק הניידים. למרות שהמכירות של מחשבי Windragon המבוססים על מעבדי ה-Snapdragon שלה לא ממש המריאו לשמיים, השנה היא כבר התחילה להשקיע בייצור של מעבדים שמיועדים למחשבים שמריצים Windows שהינו מבוצע בנפרד ממעבדי המובייל שלה, והשבב החדש Snapdragon 8cx הוא השבב הכי עוצמתי שהחברה תכננה עד היום. ב-2019 נוכל לראות אם זה אכן זוכה לאימוץ בפועל, אבל זה לא משהו שאמור באמת להדאיג את אינטל, וגם לא את AMD שלא ממש חודרת לשוק הניידים גם כך.

בין קוואלקום לאינטל יש גם מעין תחרות בהיבט של המודמים שמשובצים במכשירים הסלולריים, וגם כאן אינטל לא סגרה עדיין את הפער הטכנולוגי מול יריבתה שכבר מציעה בפועל מודמים שמסוגלים להעביר נתונים סלולאריים במהירות כמעט כפולה מזו שמציעים המודמים של אינטל. גם העדנה לה זכתה אינטל בזכות היריבות המשפטית הארסית בין קוואלקום לאפל, כשהמודמים שלה נבחרו לשילוב במכשירי ה-iPhone, לא תהיה ארוכת שנים לאחר שהתברר שאפל כבר מתכננת ייצור עצמאי של מודמים.

ולסיום, כמו בטיק טוק הידוע – אבל כבר לשעבר של אינטל – 2018 הייתה יותר הכרזות, ואולי 2019 תהיה אכן שנת הביצוע בפועל.

נכתב במקור כטור דעה עבור פורטל ה-IT של אנשים ומחשבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *