BYOD – כן או לא?

אתם זוכרים את הימים בהם רבים מביננו הסתובבו עם יותר מטלפון אחד על החגורה או בתיק? הימים היו ימי דמי קישוריות גבוהה, ואנשי עסקים, בגלל חישובים אחרים וכאלה, נהגו לעיתים קרובות להחזיק טלפונים של שתי חברות או יותר כדי לחסוך בהוצאות שיחה עבור עצמם וגם עבור לקוחותיהם. כך יכלו להתקשר למספר טלפון ברשת שלהם ולא להידרש לתשלום מיותר בעת שרצו, לדוגמה, לבצע הזמנה או לבדוק מתי נפגשים לשיחה.

כיום אמנם רוב האנשים מסתובבים עם מכשיר חכם אחד, אבל עדיין פה ושם אפשר לראות את התופעה הזוגית. במקומות עבודה רבים מספקים אמנם טלפונים לעובדים, ולא משנה מה הסיבה המדויקת, אבל לעיתים קרובות יש מגבלות על השימוש שבדרך כלל מטרתן למנוע שימוש פרטי מוגזם בטלפון שמספקת החברה. סיבה אחרת היא, שלא כל החברות מחלקות טלפונים חכמים, ועובדים רבים, שכבר התרגלו לשימוש פרטי בטלפון חכם שתומך במגע ומציע חיבור לאינטרנט מכל פינה, וגם משחקים לשעות הפנאי, לא ממש רוצים לוותר עליו בשימוש הרגיל שלהם, שאינו נוגע לחברה.

הסיבה השנייה היא זו שדוחפת את תופעת BYOD (Bring Your Own Device). חברה שבוחרת בקו זה זוכה, בדרך כלל, בהגדלת הפרודוקטיביות של העובדים שלה. הם נמצאים עם המכשיר כל היום, גם בבית וגם בחופשה, וכך הם יכולים להתחבר לחברה בכל עת כדי לקרוא דואר אלקטרוני, כדי לעדכן את לוח הפגישות, כדי לבדוק נתוני מכירות ועוד.

חברה כזו גם, בסופו של דבר, חוסכת לעצמה כסף. היא יכולה להציע דמי השתתפות מסוימים ועדיין לחסוך לעצמה מזומנים רבים שנדרשים לקניית טלפונים אחידים לכל עובדי החברה – ולעיתים קרובות, במקרה של רכישה גדולה במיוחד, לא תמיד מדובר בטלפונים חכמים מהדור הכי חדש והכי מתקדם.

האם כל חברה צריכה לאמץ את גישת ה-BYOD? האם אפשר לומר שמדובר במגמה מנצחת כשהשאלה היחידה היא מתי זה יקרה בארגון שלכם? קשה לקבוע באופן מוחלט.

בחירה בגישת BYOD אומרת, בין השאר, הגדלת סיכונים. אם האבטחה לא מספיק טובה, קל מאוד לגשת לטלפון ולהוציא ממנו מידע (ולא רק כשמאבדים אותו או גונבים אותו מהעובד). מכיוון שכל עובד רוכש לעצמו טלפון אחר, ומספר הדגמים הוא כמעט בלתי מוגבל, מדובר בבעיה מורכבת אף יותר, כי לכל מכשיר צריך לכוון את האבטחה באופן מתואם. צריך גם לבחור כיצד לאבטח – האם את המכשיר כולו, על כל יישומיו? (מה שאומר שבכל פעם שהעובד ניגש לטלפון, גם כדי לצלם את ילדיו, הוא צריך להכניס סיסמה ולקבל אישור שימוש), האם להגן רק על יישומים שקשורים לחברה? (מה שאומר שהשימוש הפרטי נשאר מחוץ לתחום של מעקב אפשרי של החברה). ייתכן ולא תהיה ברירה ובכל פעם שהעובד ירצה לגשת למערכת, הוא יידרש לקליד את הסיסמה שוב ושוב. יש כמובן נקודות חסר בשתי השיטות.

עוד משהו שכדאי לקרוא >  האם מישהו בנוקיה ישראל קצת היסטרי?

כשחברה מחלקת טלפונים לעובדיה לשימוש בעבודה בלבד, המצב קל בהרבה. היא יכולה לאבטח ולסדר את הגישה מהם באופן קל הרבה יותר, ולאנשי ה-IT גם קל יותר לנהל גישה וזהות. החיסרון הוא כמובן שכנראה רוב העובדים פשוט יניחו את הטלפון מהעבודה בצד כשהם מסיימים את יום העבודה הרגיל. עוד חיסרון הוא, שבסופו של דבר תמיד מגיע אותו יום בו צריכים להחליף את הטלפונים של עובדי החברה, ואז מוטלת בבת אחת עבודה רבה מאוד על הכתפיים של אנשי ה-IT שצריכים לבצע החלפה מלאה ומהירה לכל העובדים המצוידים בטלפון הישן.

יתרון נוסף הטמון בטלפון חברה הוא אפשרות פריסה הרבה יותר קלה של יישומים ארגוניים. במקרה של גישת ה-BYOD צריך ליצור כל יישום ארגוני כך שיתאים לשימוש ב-iOS, אנדרואיד (Android), טלפון מבוסס חלונות פון (Windows phone) או כל מערכת הפעלה שהיא שעליה מבוססים מכשירים שנמצאים כיום בשוק, ועל ריבוי מערכות ההפעלה הקיימות והעתידיות כבר כתבנו כאן. זה אומר שצריך ליצור יישומים שיהיו נוחים וקלים ולשימוש בכל סוג של טלפון, בכל גודל מסך, ומכיוון שאנחנו מצויים בשוק תחרותי, זה חייב לקרות מהר כדי לשרת היטב את העסקים של הארגון.

איזה ארגון כדאי לו לאמץ BYOD כבר עכשיו ואיזה לא? כמובן שזה קשור מאוד לשימוש וזה אפילו יותר חשוב מגודל הארגון, לדעתי. בסוכנות נדל”ן אולי לא עובדים הרבה אנשים, אבל עבור סוכן כזה דווקא גישה ישירה בזמן אמת למאגר דירות פנויות, שכולל גם תמונות ופרטים מלאים על הדירות המוצעות, יכולה להיות ההבדל בין הצלחה למכור דירה או לא. אבל מכיוון שמדובר במשרד קטן, אז אולי בכל זאת עדיף טלפון שהמשרד רוכש לכולם כדי לא להסתבך בהוצאות מיותרות של כתיבת יישומים חוצת פלטפורמות ואבטחה מורכבת?

לעומת זאת, אם ניקח ארגון יחסית קטן אחר, חברת שליחויות לא זקוקה ליותר מהאפשרות להודיע לעובדיה מהיכן לאסוף ומתי, כך שמדובר ביישום פשוט שאפילו אפשר לבצעו באמצעות משלוח הודעות טקסט, אז מה זה משנה כבר באיזה מכשיר משתמש השליח? אין סיבה שלא לאמץ את ה-BYOD.

האם ה-BYOD תהיה מגמה שלטת? ככל שהטלפונים הולכים והופכים לחכמים יותר, וככל שהמגוון הולך ונהיה גדול יותר, כנראה שהיא תתפוס יותר שורשים. בסופו של דבר, היא תורמת לדבר אחד מאוד חשוב: עלייה בפרודוקטיביות ובשביעות הרצון של העובדים, ועבור כל ארגון זה אחד ההיבטים החשובים ביותר שיש, אם לא החשוב בהם.

 

פורסם לראשונה אתר TheNewCom מבית אנשים ומחשבים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.