“אם תסתכלו מחוץ לקופסה, תבחרו טושיבה”

כותרת זו שייכת לרז דרבי, מזה שנתיים מנכ”ל מפעיל שהיא נציגת המחשוב של טושיבה (Toshiba) בישראל. המטרה שלו, עכשיו כשהחברה מתמקדת בתחום העסקי, היא להגיע ל-10% מהשוק בתחרות מול שלוש הגדולות. בראיון הוא מתייחס כמובן למוצרים של החברה, אבל גם מציג כמה תובנות מעניינות לגבי מה שקורה כיום בשוק המחשוב האישי ובעיקר העסקי, ולתחרות, אם ישנה, בין הטאבלטים למחשבים

אז מה מקומו של הפיסי כיום בעולם?
“אני מניח שאתה מתכוון למה שקורה לשוק הזה מול הטאבלטים. ובכן היו כאלה שחשבו, כשהטאבלטים התחילו להיכנס לשוק, שהגיע קיצו של ה-PC. אבל, לא לקח הרבה זמן להבין שהמכשירים הללו לא באו במקומו. זה אמנם גרם לירידה במכירות של ה-PC, אבל לא בהכרח בגלל שזה היווה תחליף. זה הביא פשוט דילמה חדשה בשאלה היכן משפחה ממוצעת שמה את הכסף שלה מבחינת המחשוב הביתי שלה. משפחה ממוצעת יכולה להוציא סכום מסוים על X מסוים של גאדג’טים, אז אם היא בחרה בטאבלט, זה היה חייב לבוא על חשבון משהו”.

ובעולם העסקי זה אחרת?
“כן, ויש אפילו עליה. הטאבלט למעשה חידד את ההפרדה בין PC בעולם העסקי לבין PC בעולם הביתי. למעשה זה אפילו מסתדר מבחינתנו כי אנחנו הלכנו למהלך יחד עם טושיבה בו אנחנו משנים את הפוקוס שלנו מהשוק הפרטי לשוק העסקי. זה שינוי משולב של ‘טושיבה’ כיצרנית ושל ‘מפעיל’ כמפיצה”.

אבל אם אני מסתכל אחורה, טושיבה הייתה שם עם ה-Portege עוד לפני שמולי אדן אמר בפעם הראשונה אולטרא-בוק.
“טושיבה פלרטטה עם התחום העסקי עם סדרת ה-Portege, אבל רוב האנרגיה השיווקית שלה הופנתה לשוק הביתי. אולי ה-R&D שמרו על פיתוח של תחומים עסקיים, כדי לשמור על מגע, אבל רוב הדגמים ורוב המאמצים והיעדים העסקיים במשך הרבה שנים כוונו לשוק הביתי. השינוי הוא בזה הוא שההסתכלות והאסטרטגיה הופנתה לשוק העסקי וזה אומר שיש מספר רב יותר של דגמים, יש השקעה רבה יותר בשיווק לשוק העסקי. יחד עם טושיבה עשינו את המעבר למיקוד עסקי, ואצלנו זה קל היה לעשות את המעבר כי העסקים האחרים שלנו הם גם כך B2B”.

וזה יותר טוב לעסקים, להיות עם מיקוד בתחום העסקי?
“קודם כל יש יציבות, ויש אומרים אפילו עלייה קלה. מצד שני זה עולם שנשלט על ידי שלוש חברות שמחזיקות באופן מסורתי בכ-90% מהשוק והן HP, לנובו (Lenovo), ודל (Dell) שמתחרות ביניהן. יש עוד 10% שקונים מחשבים עסקיים קצת מטושיבה, קצת מאייסר (Acer) וכדומה. ככה זה בישראל וככה זה בעולם. כבר היום אנחנו מספר 4 והכוונה שלנו להיות מספר 4 משמעותי יותר. אז שאלת אותי איך אני רואה את עולם ה-PC? אז בשבילנו זה העולם העסקי היציב ובשבילנו זה מקום לצמיחה”.

טושיבה היא בין החברות הבודדות כיום שלא נותנת עדיפות לייצור טאבלטים על מחשבים ניידים ואולי ההפך. מדוע?
“קודם כל נכנסו יחסית מאוחר לשוק הטאבלטים, וגם פה נכון לעשות את ההפרדה בין טאבלטים לתחום הצרכני לבין הטאבלטים לשוק העסקי. אבל כן טושיבה, בראייה שלנו, יש לנו מיקוד בתחום העסקי וגם במחשבים ההיברידיים ובתחום הזה היינו דווקא בין הראשונים. אבל הבעיה היא שאם אתה רוצה טאבלט אתה רוצה מכשיר זול יחסית, אבל כשאתה משלב אותו עם מחשב, כלומר מקלדת ומשטח עכבר ומציע שליפה, זה כבר לא זול וזה עדיין, לא לשכוח, מסך קטן. זו הסיבה שאתה רואה הרבה מאוד אנשי עסקים מסתובבים עם טאבלט ועם מחשב ביחד בנסיעות. כשהם יושבים בטרמינלים ורוצים לקרוא מיילים ולהתעדכן בחדשות הם שולפים את הטאבלט. כשהם באמת רוצים לעבוד הם שולפים את המחשב. זה אומר שהטאבלט בצורה הרגילה שלו לא נותן מענה בהסתכלות של היום לתחום העסקי”.

עוד משהו שכדאי לקרוא >  אני רואה בלווין מי פנוי בבלפור

אז למה טאבלט מיועד?
“טאבלט מיועד לצריכת תוכן ולא ליצירת תוכן. אין לו מקלדת נוחה ועכבר וגם אין לו את היכולות הביצועיות. אבל ברגע שיש יכולות עיבוד אמיתיות ויש חלונות, אז אתה כבר נכנס לעולם אחר, איש עסקים יכול לנסוע לחול עם מחשב היברידי שאם הוא רוצה הוא יכול לשלוף את המסך שלו, אבל עדיין יש לו את היכולות החזקות לבצע את העבודה שצריכים. אינטל ומיקרוסופט משקיעות הרבה מאוד אנרגיה וזה גם המפתח של מיקרוסופט להחדיר את חלונות 8. למעשה בתערוכת CES כל הביתן של אינטל היה מחשבים היברידיים חוץ מאיזה כרומבוק אחד או שניים. לא מעניין אותם שום דבר אחד בתחום. ובכל זאת, החדירה איטית”.

MafilComp

לדעתי הבעיה היא שטח מסך קודם כל. אי אפשר עם 10 אינץ’ להיות עסקי.
“אנחנו משווקים היברידי עם מסך נשלף בגודל 11.8 אינץ’ עם תחנת עגינה מלאה וזה מחשב. זה כבר פתרון שיכול לתת מענה מלא, ואתה כבר לא צריך טאבלט. יש פתרונות כאלה בשוק”.

אז מה מעכב את החדירה?
“מה שמעכב את החדירה או מוביל להאטה של קצב החדירה של פתרונות היברידיים עסקיים זה קצב החדירה של חלונות 8”.

אז השילוב Wintel יחזור בגדול?
“כדי שעולם המגע יקפוץ למדרגה המשמעותית הבאה, ובטח בתחום העסקי, כנראה שכן. תחשוב שכמה שהכניסה של חלונות 8 איטית בסך הכל, בעולם העסקי היא אפילו איטית עוד יותר”.

גם בטושיבה מספקים את המחשבים עם התקנה של חלונות 7 ודיסק של חלונות 8.
“אנחנו נותנים מענה לשוק. זה מה שהעסקים רוצים. מעט מאוד חברות עברו ל-Windows 8 Server. ברגע שהשרת של הארגון לא עבר לחלונות 8, אז אתה לא יכול לעבוד עם יותר מחלונות 7. זו הסיבה שרוב המוצרים שלנו מגיעים עם חלונות 7 וחלונות 8 בדיסק, כי אם אתה מהבודדים שכן עבר אז תוכל להעביר גם את המחשב בחינם. גם אנחנו בארגון שלנו עדיין עם חלונות 7”.

אז המעבר, או יותר נכון האי מעבר, לחלונות 8 הוא מה שתוקע את המחשבים ההיברידיים.
“אתה יכול להסתכל גם על התחזיות למכירה של מסכי מגע. לפני שנה וחצי העריכו כשהתחילו להכניס את דגמי המגע דיברו על כך שכמעט חצי מהמחשבים יהיו עם מסכי מגע, בסופו של דבר זה לא קורה. רוב החברות לקחו צעד אחורה. אם אין חלונות 8 זה לא משמעותי מסך מגע, וזה עולה הרבה כסף. גם בטושיבה לקחו צעד אחורה. זה לא שלא יהיו דגמי מחשבים עם מסכי מגע, אבל זה ממש לא במיקוד, כי לא היה ביקוש”.

כשאתה מסתכל על השוק הישראלי, איפה אתה רואה את טושיבה בעתיד?
“אני רוצה להיות מספר 4 בשוק, אני מאמין שאנחנו בין שנה לשנתיים נגיע ל-10% מהשוק. במקום בו יש רק שלוש שחקניות זה לא בריא וזו לא צריכה להיות משימה בלתי אפשרית להפוך לשחקן רביעי. כשאנחנו מצליחים לעבור את המכשול ולהציע את המוצרים שלנו לבחינה, אנחנו ברוב הפעמים זוכים בהזמנות הראשונות ומייד אחר כך לעוד הזמנות”.

עוד משהו שכדאי לקרוא >  שנת המבחן של מחשבי ה-2-ב-1

למה, מה טוב יותר במוצרים שטושיבה מציעה?
“בסדרה העסקית ידעו לצרף כמה יכולות שמייחדות אותה. זה האולטרא-בוק היחיד שיש לו תחנת עגינה אמיתית. החיבורים הם חיבורים אמיתיים כמו בכל PC ולא צריך מתאמים, ומעבר לזה יש מעטפת של מקלדת עמידה למים וחזק ושלדה שגם עשויה ממתכת ולא פלסטיק וגם נראית טוב. אלה שהיו מוכנים לצאת מהמסגרת של לנובו, HP ודל ולקחו טושיבה לבדיקה, בחרו בטושיבה”.

אתה נתלה באילן גבוה.
“מי שחושב ומסתכל מחוץ לקופסה יודע מה יש לטושיבה להציע”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.