טימור בריטבה, מנהל מוצר בתחום הצרכני בלנובו: "מחשב הוא מוצר תשוקה. יש לך רגשות אליו. אתה מזדהה אתו"

"אם עד פרוץ הקורונה בית היה יכול להסתדר עם מחשב או שניים, משפחה כיום שיש לה שלושה ילדים בבית, או שניים שלומדים מרחוק, כבר יודעת שאי אפשר להסתפק בטלפון החכם שלהם. כבר הבינו שהוא לא מהווה תחליף למחשב, וגם שהם לא יכולים לחלוק מחשב. בהרבה מאוד בתים גם ההורים עובדים מרחוק, וזה הגדיל את הביקוש בתחום הביתי, וכן גם בעסקי. נגיף הקורונה בהחלט עורר את שוק המחשבים", קבע השבוע יותר השבוע טימור בריטבה, מנהל מוצר בתחום הביתי בלנובו ישראל (Lenovo), שאחראי גם לכל ציוד הקצה לצרכן הביתי שהחברה מוכרת בארץ, בראיון מיוחד ובלעדי לאתר החתול הטכני.

באופן שהוא כבר כמעט טבעי נפגשנו ליד שולחן באוויר הפתוח ולא בבית קפה או במסעדה, ובטח לא במשרדי החברה, כמו שכנראה היינו עושים עם הפגישה הייתה מתקיימת לפני כחצי שנה לערך. בין שנינו הונחו הטלפונים שלנו, גם כדי לבצע הקלטה של הראיון, אבל שנינו הסכמנו מהר מאוד שהתקופה הזו גם הביאה את קריסת התפיסה לפיה הטלפונים החכמים הם המחשבים החדשים.

"מסכים מאוד זה בהחלט לא מספק את הפתרון לעבודה. טלפון בסופו של דבר הוא בעיקר בידורי. לא שאין לו אלמנטים שיכולים לעזור לעבודה, כמובן בהיבט של פגישות הווידאו. אבל בדרך כלל אלו משימות קטנות שלא דורשות הרבה כוח עיבוד. אם אתה באמת רוצה לעבוד/ללמוד, ובנוחות, אתה צריך מעבד כמו שצריך, אתה צריך מקלדת נוחה, אתה צריך גם תוכנות שהרבה יותר מסתדרות להרצה על מסך גדול ולא על המסך הקטן של הטלפון", הוא אמר.

היום אתה גם צריך להיות יותר נייד.
"ברוב המקרים, עד לאחרונה, היה אפשר לחכות עד להגעה לתחנת העבודה במשרד כדי לבצע עבודה. עכשיו לרבים אין את האפשרות הזו, אז צריך להביא את זה הביתה, ואם יוצאים לפגישות צריך את המחשב יחד איתך. זה גם גולש מטה אל הצעירים יותר. במקרה שלהם זה לימודים ולא עבודה, אבל הכיוון זהה".

או בקיצור הקורונה לעזרת יצרניות המחשבים.
"כן, יש בזה כמובן הרבה מהנכון. בשנים האחרונות השוק הגיע לשלב של בגרות, לנקודה בה כבר לא הייתה צמיחה, שלא נאמר ירידה. פתאום קפיצה של עשרות אחוזים בזמן קצר. ללא ספק רואים עלייה ענקית בביקוש, ובכל מקום, באופן גלובלי ומקומי בזמן שהנורמלי החדש מוביל לכך שאנשים חייבים לסגל הרגלי עבודה חדשים, וגם להתעדכן בטכנולוגיה".

הדור הנוכחי של הילדים, אתה חושב שמה שקורה כיום יוביל אותם קדימה מבחינה טכנולוגית או שהמחשב פשוט יהפוך עבורם לאביזר?
"לכל דור יש טכנולוגיה שמגדירה אותו. אני לא יודע אם מה שיגדיר אותם זה המחשב. אני חושב שכשנתסכל אחורה אנחנו נגדיר את הדור הזה לפי פתרון תוכנה כלשהו".

או בקיצור דור הזום.
"לצורך העניין. זה אומר שמתרגלים לתקשר מרחוק, ליצור מרחוק, לפתור בעיות מרחוק. יותר ריחוק חברתי עלול להתקבע קצת והטכנולוגיה תגשר על זה יותר ממה שקורה עכשיו. לא Facebook או Instagram אלא ממש חיים מרחוק".

בימים שאחרי הקורונה נמשיך לעבוד ככה?

אחת השאלות שנשאלת היא כמובן מה יהיה אחרי. בהיבט של שוק המחשוב והעבודה מרחוק, השאלה היא האם זה מה שיתקבע או שהכל יחזור להיות כמות שהיה, שהרוב המוחלט של האנשים יחזור למשרדים. בריטבה מעריך שאנחנו נמשיך לעבוד ככה, אבל אולי עם טכנולוגיות חדשות עוד יותר.

"כן, ויהיו אמצעים חדשים", הוא אמר. "המציאות המדומה והרבודה יתחזקו. זה יזרז הרבה טכנולוגיות שנמצאות בקנה ועוד לא בשלו. זה יקדם את כולם טכנולוגית. תחשוב על בן אדם מבוגר שנמצא בבידוד. הוא נאלץ להשתמש בטכנולוגיה, אז הוא ילמד אותה. הוא לא ישכח אחר כך ולא יפסיק להשתמש בה".

אפשר יהיה להגיד אחרי שהקורונה סגרה את הפער בין הדורות וגם בין הצרכנים לתחום העסקי?
"בהחלט. השינוי הזה לא זמני, הוא עמוק מאוד, והוא גם מחייב הצטיידות. אם עד היום הסתדרת בבית עם אוזניות פשוטות, התפשרת, אז עכשיו אתה כבר רוצה מסך יותר טוב, תרצה מקלדת ועכבר יותר טובים ונוחים, ריהוט, אולי גם טאבלט שיהיה לך במטבח ויהיה מחובר למערכת הביתית. זה שינוי בסביבת העבודה והחיים. זה לא לרגע".

"רואים עלייה ענקית בביקוש, ובכל מקום, באופן גלובלי ומקומי בזמן שהנורמלי החדש מוביל לכך שאנשים חייבים לסגל הרגלי עבודה חדשים"

יהיו שינויים בחוויית המשתמש?
"הקו הצרכני שלנו כל הזמן ממשיך לגדול ולהציע פתרונות חדשים. אולי הם עדיין לא פורצי דרך, אבל כל הזמן יש שינויים. אין מהפכה, אבל האבולוציה מהירה ומציעה קפיצה בביצועים שבסופה יש חוויית משתמש שמתאימה בדיוק לדרישות של השוק. עד עכשיו הייתה שאיפה למחשב יותר דק וקל, שעובד יותר שעות, שנדלק מיד, ועכשיו זה מתממש. וזה שיפור משנה לשנה, כל המחשב הרבה יותר תגובתי".

מה בשבילך יהיה מהפכה?
"משהו שכמובן שעוד לא קיים. כמו שה-Yoga הראשון בזמנו הכניס שילוב של מסך מגע והיפוך למצב טאבלט ובמשקל יותר קל. עד אז זה היה רק בסרטי מדע בדיוני".

נגיע לדו"ח מיוחד?
"אני מקווה. אבל זו בדיוק הנקודה, אנחנו עוד לא שם, אין מהפכה כזו".

האם בשוק המקומי יש מספיק מלאי לעמוד בביקושים?
"יש אכן קושי לעמוד בביקושים והקצב ייצור לא עומד בקצב ביקוש. זו בעיה עולמית כמו מקומית, ושרשראות הייצור לא עומדות בקצב הנדרש, גם בגלל שהספקים של הספקים לא מצליחים לייצר את כל הסחורה שנדרשת ולשנע אותה. הכל השתנה, אל תשכח, גם בתובלה בכל הכיוונים. אפילו AMD כבר מתקשה לעמוד בביקושים. אני לא רואה שינוי בחודשים הקרובים".

ואחרי זה, אחרי שהכל יירגע, שוק המחשבים יישאר בסימן עליה או שיחזור לאן שהיה קודם?
"הוא יחזור לנקודת בגרות חדשה, ברמה הרבה יותר גבוהה ממה שהיה לפני שהנגיף נחת על ראשנו, גם בגלל שהעבודה מרחוק הולכת להישאר איתנו. יש עוד הרבה דברים שעדיין לא ירדנו לסוף ההבנה והאימוץ שלהם איך ילמדו, איך יעבדו, איך ישמרו על הפרטיות, איזה עוד טכנולוגיות זה ייצר, איך להתממשק עם הבית, עם המשפחה, עם המבוגרים. נצטרך אולי תחנות עגינה בבית, שידעו להתחבר לכמה סוגי מחשבים. בקיצור יש עוד סיבות שהוא יישאר גבוה".

מחשב הפרמיום החדש Yoga Slim 9i של לנובו
ה-Yoga Slim 9i החדש של לנובו (תמונה: יח"צ לנובו)

מה שקורה ל-Yoga

בריטבה אחראי כמובן במסגרת תפקידו למחשבי ה-Yoga שנמכרים בארץ, ומי שעוקב אחרי הסיפורים והכרזות שם לב שהמוצג עובר שינוי כביר בשנה האחרונה. לא מדובר יותר בשם שמייצג רק מחשבים הפיכים, ולאחרונה אף הציגה החברה מחשבים נתיקים – שמכונים Duet – במסגרת המשפחה הזו. "המותג עבר שינוי שאולי לאנשים לקח קצת זמן לעכל אותו, אבל הוא כעת מותג הפרימיום הצרכני של לנובו לאנשים שמעריכים עיצוב, שמעריכים איכות מוצר יותר גבוהה", הוא סיפר.

Yoga 530 הוא מחשב פרמיום?
"הוא כבר לא Yoga. הממשיך שלו הועבר למשפחת ה-IdeaPad, למיינסטרים. ה-Yoga זו סדרת הדגל שלנו לשוק הצרכני, המחשבים הכי טובים שאנחנו יכולים להציע לשוק".

אז רק 7 ומעלה?
"כן, 5 זה כבר ל-IdeaPad, כלומר, לגבי המחשב המסוים ששאלת, הוא ייקרא IdeaPad Flex 5i כש-Flex זה מסמל שהוא הפיך".

למה הלכתם לכיוון הזה?
"אין מה לעשות, אתה צריך לבדל את המוצרים. בכל רגע נתון יש עשרות דגמים של מחשבים, עם מסכי 11 אינץ' ועד 17 אינץ', יש דגמי משחקים, דגמי רמת כניסה, ובעתיד הלא רחוק גם נביא את מחשבי ה-Creator שכבר הוצגו עם המפרטים הכי גבוהים ליוצרי תוכן".

ומה יהיה עם מחשבי 7a?
"למה אתה מתכוון?"

כמו שיש 7i כדי לסמל מעבדי אינטל, אז יהיה לכם גם 7a כדי לסמן AMD? אנשים שואלים לא מעט.
"יש בהחלט שיפור בתפיסה של הציבור לגבי AMD כי החברה הצליחה לבצע את קפיצת הדרך הטכנולוגית שהיא הייתה זקוקה לה. אנשים שומעים על זה בחו"ל ומבקשים גם בארץ, ואנחנו נביא. זה יגיע קודם כל בגיימינג ואני מאמין שזה יחלחל ליתר המוצרים, בהתאם למה שהשוק רוצה".

השוק רוצה? השוק היום כמו שהזכרנו בהתחלה, צריך שלושה ארבעה מחשבים. אם פעם הוציאו 8,000 שקלים על מחשב אחד היום רוצים להוציא את אותו סכום על ארבעה מחשבים. הכל הולך.
"זה לא ייתן מענה לכל הבית".

אתה מבין את הכוונה שלי, השוק מחפש פתרונות זולים ברובו. מה אכפת לו איזה מעבד.
"לא נכון. פעם אנשים בכלל לא רצו AMD, וגם מה שהציעו הפרש המחיר לא היה מספיק גדול כדי לשכנע, אבל עכשיו AMD בקפיצת דרך ויש תחרות מעניינת".

אנחנו מדברים רק על ניידים. איפה המחשבים הנייחים?
"תתפלא, ממשיכים להיות שוק יציב ודי גדול, גם אם הניידים נוגסים בו. הרוב עדיין שוק לבן, בוודאי ברמה הביתית, אבל מי שמחפש פתרונות הכל כלול (AIO) אנחנו מובילים את התחום הזה ויש כל הזמן חידושים, כולל מחשבים עם מסכי 27 אינץ' לשימוש כמחשב ראשי בבית ואפילו לחוויית טלוויזיה לכל דבר. וכמובן בגיימינג".

אז כל דבר שאני מחפש אני אמצא?
"לגמרי. אנחנו יודעים לעשות התאמה מושלמת של המוצר ברמת הרכיב. המוצר שאתה מקבל הוא שלך לחלוטין, גם בנייד וגם בנייח. אין מגבלה. כמו שתבוא ללמבורגיני ותגיד להם שאתה רוצה מפלט בצבע כזה ושההגה יהיה מחומר כזה".

אז אימצתם את השיטה שדל הנחילה.
יכול להיות, לא מכיר מספיק לעומק את הפילוסופיה של דל, אבל כנראה שכן, בסופו של דבר. תחשוב, אנחנו מציעים סדרות מ-IdeaPad 1 ועד Yoga 9. כל הטווח. ואם אתה רוצה להזמין מחשב ברמת מחיר מסוימת, ולהכניס בו מה שאתה רוצה וצריך, יהיה לך פתרון שאולי לא יהיה לו את השם שלך עליו אבל יהיה לך מק"ט אישי. רק שלך. בכל רגע נתון אני מערך שיש לנו בשוק בישראל, ברמה הצרכנית, מעל אלף מק"טים, עשרות דגמים של מחשב".

צבע עדיין דבר חשוב?
"בטח".

בחלק התחתון של השוק או העליון?
"לא משנה בכלל. במחשב של אלף שקלים וגם במחשב של 9,000 שקלים. יש אנשים שעדיין מחפשים צבע מסוים, כי מחשב הוא מוצר תשוקה. אתה אוהב את המחשב שלך, יש לך רגשות אליו. אתה נמצא אתו הרבה זמן ואתה מזדהה אתו. אתה מצפה שהוא ישקף את הערכים שלך ובמקרים מסוימים גם את המעמד שלך. וכן מכאן גם הגיעו המחשבים עם כיסוי העור החדשים".

צילום תמונה ראשית: צבי קצבורג

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *