ל-iPhone 11 יש השפעה, וואווי נפגעת ועוד איך, השוק במיתון – כמה מחשבות בעקבות דו”ח משלוחי הטלפונים של קאנליס

1. השורה התחתונה של הדו”ח השנתי שפרסמה חברת מחקרי השוק קאנליס (Canalys) מראה ירידה של 2% במשלוחי הטלפונים החכמים במונחים של שנה לשנה: 1,366.7 מיליוני יחידות ב-2019 לעומת 1,389.4 מיליונים שנה לפני. השוק במיתון, ואם מבינים שהשוק בהודו ובמזרח אסיה, להוציא סין, דווקא בעלייה יפה, זה אומר שבשוק המערבי המבוסס כבר כנראה לא ממהרים להחליף טלפונים כל חצי שנה. האם שוק המחשבים הדביק כבר את בהיבט הזה את שוק הטלפונים החכמים, המחשבים הקטנים? אולי לא לחלוטין, אבל אנשים כבר לא ממהרים להחליף את הטלפונים שלהם כמו פעם – והפעם הזה הוא לא ממש מזמן. האם המגמה תמשיך ותתחזק ב-2020? הדור החמישי יהפוך את המגמה, השאלה רק לכמה זמן ובאלה שווקים. רמז: בישראל אין ממש סיבה בשנים הקרובות.

2. חמש החברות המובילות בשוק ‘גזלו’ עוד 13% משאר החברות שמוכרות טלפונים חכמים. כמו בתחומים אחרים בשוק, החזקות באופן כללי נהיות חזקות יותר. כנראה שיש כמה חברות שמגרדות את הכניסה לחמישייה, ואחת מהן כמעט בוודאות היא ויוו (vivo) החברה והאחות של אופו (Oppo) שבמקום החמישי. מצד שני יש הרבה מאוד גדולות שמתברר שלמרות הרעש והסיקור היחסי גדול בתקשורת לא ממש מצליחות להתקדם מעלה, ובעיקר LG שאומרת שב-2020 היא תתחיל את המהפך בחזרה, וגם נוקיה (Nokia) שלא רוצה כך נראה להתרומם יותר מדי. על מוטורולה (Motorola)/לנובו (Lenovo) אני בכלל לא מדבר. כבר דיברתי מספיק.

3. וואווי (Huawei) לכאורה יכולה להתגאות. במונחים שנתיים היא זינקה שוב ב-2019, אין מילה אחרת לתאר עלייה מרשימה של 17% שאף אחת לא מתקרבת אליה. נתח השוק השנתי שלה עלה מ-14.8% ל-17.6%, וכן זה זינוק מטורף. החברה שלחה לחנויות למעלה מ-240 מיליון מכשירים ב-2019. מרשים. טוב, לא לכאורה. היא יכולה להתגאות אבל עם פעמוני אזעקה מאוד מאוד חזקים ברקע. למה? כי מעבר לדו”ח השנתי יש גם דו”ח רבעוני אחרון ל-2019 ובדו”ח הזה יש סימן מינוס, מבין הגדולות, רק ליד וואווי – היא ירדה ב-7% במונחים של שנה לשנה, ובחברה הקדישו לכך פסקה מיוחדת שמציינת שזו הירידה הראשונה ברבעון לאחר יותר משנתיים, והיא גם משמעותית. החרם, שעדיין לא הוסר למעשה, פוגע במכירות, עוד לפני הקורונה.

4. גם במקרה של אפל (Apple) יש שתי נקודות מבט, אבל הן הפוכות מאלו של וואווי (Huawei) וגם לא ממש קשורות כמובן, להוציא מגמות. אם בחברה מסתכלים על הרבעון הרביעי של 2019 החגיגות בטח בעיצומן. החברה מכרה בשלושת החודשים הללו כמות עתק של 78.4 מיליון מכשירי iPhone יותר מכל חברה אחרת, ואפילו סמסונג (Samsung) רחוקה מהכמות הזו, באופן יחסי. ברבעון הזה נתח השוק שלה היה לא פחות מ-21.3% וזו עלייה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2018. אבל כפי שציין ידידי יאיר מור, מדובר במחזוריות שנתית: זה קורה בכל רבעון רביעי כמעט. ללא ספק ה-iPhone 11 על נגזרותיו הזניק את המכירות לשחקים, אבל השחקים הללו די נמוכים אם בודקים בהיבט השנתי ומגלים שרק אפל רשמה ירידה שנתית והיא בגובה של 7%. ושוב אני חוזר למור שציין כי “זה  שפל של חמש שנים, עם מכירת מעט פחות מ-200 מיליון יחידות. הפעם האחרונה בה נמכרו פחות מ-200 מיליון מכשירי iPhone בשנה הייתה ב-2014”.

5. 2020 תהיה מעניינת ללא ספק. השאלה היא כמובן מה יעשה הדור החמישי למכירות הטלפונים בעולם, ועד כמה הכניסה של העידן הסלולארי החדש תהיה עמוקה. כמובן שיהיה מעניים להמשיך לעקוב אחרי המאבק של וואווי להישאר בצמרת הגבוהה, ואולי מצד שני החרם יוסר והיא תצליח להשיג את הגביע הקדוש שלה – לחלוף גם על פני סמסונג.

קרדיט תמונה: אפל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.