האם הריצה קדימה תמיד חיובית?

כמו שאתם בטח כבר יודעים, אם אתם קצת עוקבים אחרי, אני מתפרנס בין השאר מראיונות שאני עורך עם בכירים שונים בתעשיית ה-IT, כולל בתחום האבטחה. באחד הראיונות הללו ישבתי מול ריק פרגוסון (כאן), סגן נשיא וראש מחלקת המחקר בחברת האבטחה הבריטית טרנד מיקרו. פרגוסון, אדם מרתק בפני עצמו, אמר משפט שנחרת בי היטב וקשור למגמת האינטרנט של הדברים (Internet of Things) המתפתחת:

כמו שאני אומר בכל הזדמנות, למרות שמדובר בנושא מרתק ומעניין מאוד שצפויה לו התפתחות רבה, לא מדובר במהפכה אלא בהתפתחות. גם במקרה הזה מדובר בהתפתחות על בסיס דברים שכבר הומצאו בעבר, ואפילו בעבר הדי רחוק של המחשוב, ומכיוון שזה בא בסופו של דבר מאותו עולם מחשבתי, גם האינטרנט של הדברים אינו נבנה עם מחשבה על אבטחה קודם כל.

ומדוע נזכרתי בכך? בגלל הידיעה שפורסמה ב-TGspot ומספרת על פריצה מרחוק למחשב של מכונית שבוצעה בידי אנשים האבטחה צ’רלי מילר וכריס וולסק. זו ידיעה שגרמה לשערות על ידי להזדקר כמעט מייד. מחשבי המדיה במכוניות, אם תרצו מערכת ההפעלה למכוניות, הן אחד ההיבטים המובהקים ביותר של האינטרנט של הדברים. אפל, גוגל ויצרניות המכוניות עצמן נאבקות ראש בראש לשליטה בשוק הזה ששווה הרבה מאוד כסף: הרגלי נסיעה, הרגלי חנייה, פרסומות ממוקדות אזור ועוד הם כמה דוגמאות לדרכים בהן אפשר לעשות כסף בזכות זה.

אבל נראה, על פניו, שלחברות יותר חשוב הכסף ולא האבטחה, חשוב יותר הכסף ולא האנשים שעומדים מאחור ומשתמשים בטכנולוגיה. אולי ההתייחסות של ג’ימי וולס, לרשתות החברתיות הנוכחיות מגדירה זאת טוב מהכל. וולס כתב את הדברים הבאים באתר הרשת החברתית החדשה שהקים, TPO:

משהו באמת מקולקל ברשת, ואני רוצה שתעזרו לתקן אותו. הרשתות החברתיות הקיימות מתנהגות אליכם כסחורה שיש למכור למפרסמים.

אם תרצו, זו אולי עוד הוכחה שהטכנולוגיה רצה קצת יותר מדי מהר קדימה בלי לחשוב על היסודות, על הבסיס. אולי היא לא צריכה להיכנס לכל מקום? אולי אסור לתת לה להשתלב בכל דבר, לפחות בלי השגחה של רגולטור? וכאן אנחנו מדברים על מכוניות שאנשים נוהגים בהן, מה יהיה עם המכוניות העצמאיות שנוהגות את עצמן? הרי כמו שאנחנו כבר יודעים היטב, זו רק שאלה של זמן עד שהאקרים יפרצו גם אליהן.

לפני 15 שנים סער העולם בגלל הסכנות, לכאורה, של באג 2000. עכשיו נדמה שאנשים כבר לא שואלים מספיק שאלות, ופחות מדי אנשים בודקים את כל ההשלכות האפשרויות. נדמה שרובנו פשוט מקבלים את הטכנולוגיה כמות שהיא, כי כה זה צריך להיות. חייבים להתקדם, ולו מה?

נ.ב.
לפחות קרייזלר (Chrysler) ביצעה קריאת החזרה ל-1,400,000 רכבים כדי לטפל בבעיה, למרות שהם כמובן טוענים שאין בעיה. יצא משהו טוב מהדגמת הפריצה.

 

מבוסס על טור העורך בגליון 42 של הניוזלטר השבועי של TGspot.

עוד משהו שכדאי לקרוא >  קוואלקום מפספסת, אבל זה לא ממש פוגע בה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.