ובכל זאת זה קורה, גם אם הענן מתקדר לפעמים

זוכרים את התקלה הגדולה של סלקום בסוף נובמבר או תחילת דצמבר של 2010? זוכרים את הנפילה הגדולה ממנה הצליחה סלקום, בגישה נכונה, לצאת כשידה דווקא על העליונה? כבר אז כתבתי שזו רק דוגמה לתקלות הצפויות בענן, ושאנחנו נצטרך להתמודד עם הנושא הזה מתי שהוא ולחשוב היטב אם ועד כמה אנחנו מוכנים לשים את כל יהבנו במחשבים מרוחקים שאין לנו שלטה עליהם.

והנה, עוד לא עברה אפילו חצי שנה מאז וההתרסקות הגדולה באמת הגיעה, ודווקא של חברה גדולה בתחום, שאני לא חושב שאטעה אם אפילו אכנה אותה אחת מהחלוצות בתחום מחשוב הענן: כשאמזון (Amazon) התחילה להציע שירותי ענן אמתיים, רוב החברות המתחרות רק דיברו על זה.

אבל לא רק אמזון נפלה השבוע. אסור לשכוח שברקע מהדהדת באופן לא פחות מפחיד הנפילה של רשת PSN, הרשת של PlayStation שהפרטים הנחשפים והולכים לגביה פשוט צריכים לגרום לכל מי ששם שם מתי שהוא את מספר כרטיס האשראי שלו לרוץ מהר ולהחליף את הכרטיס. טוב, לא ממש נפילה, אלא פרצה גדולה לנבכי הנבכים של בסיס הנתונים שלה, אבל אני חושב שבאופן מהותי גם בכך יש מעין כישלון של הענן.

אז מה לעשות? הרי כל העולם והחברים שלו בתחום המחשוב עוסק בענן, בתוכנות לענן, בהמרת בססי נתוני לענן ובהמרת עסקים שלמים לענן. איך עסק שחטף סטרת לחי כזאת, איך לקוח שסמך על חברה שמנהלת את עסקיה היטב, לפחות לכאורה, איך הם לא יעשו אחורה פנה ויחזרו לימים בהם לכאורה הכל היה תחת ידיהם?

האמת שאני לא חושב שתהיה להם ברירה. שוק המחשוב היום מונע לכיוון הענן. זה הבייבי, זה התחום בו חברות התוכנה הגדולות יכולות היום לעשות רווחים אמיתיים, ולכן אף תקלה, גדולה כקטנה, לא תעצור את הענן, גם אם הצבע שלו עכשיו אפרפר משהו.

מהתקלה הזו פשוט צריך להתגבר ולהתבגר. אם מישהו חשב שתקלה כזו לא תתרחש, הוא השלה את עצמו. תקלות בתחום המחשוב לכאורה מטבען מתרחשות. מקום בו יכולה להתרחש תקלה, היא תתרחש, השאלה איך אנחנו מוכנים אלינו, או לא. אז חלק נתפסו עם המכנסיים למטה, זה רק אומר שהם צריכים לבדוק טוב יותר את החגורה שלהם. הענן כבר כאן, ובגלל כמות המידע הענקית שהולכת ומצטברת, ברור שהרבה מאוד חברות זקוקות למחשוב הענן כדי לחסוך הוצאות חומרה ותוכנה אדירות – חלקן אפילו בכד לשרוד בשוק תחרותי קשה. וזה אומר שלמרות הנפילות והתקלות, הוא ימשיך לנוע קדימה, רק שצריך לבדוק היטב כל מהלך שקשור לכך ולדעת עד כמה אנחנו מוכנים נפשית להפקיד את היקר לנו, מבחינת מחשוב, בנפש שלמה בידי הענן.

2 תגובות

  1. קודם כל, ברכות על “הבית החדש” 🙂
    לענייננו: כפי שאמרת, העתיד הטכנולוגי הוא בשירותי הענן והאמת היא שזה הולך ונהיה מפחיד יותר ויותר. אני חושבת יותר בכיוון של סודות מדינה כאלה ואחרים… בעתיד, אולי, במקום להעסיק אנשי צבא עטורי מדליות, יעסיקו האקרים עטורי פריצות כדי לגלות מידע רגיש…

  2. מסכימה בהחלט, תקלות היו ויהיו, והן לא תמנענה את ההתקדמות (כן, התקדמות, למרות שכבר יש הטוענים שמדובר בצעידה לאחור) לעבר הענן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.