למה אני חושב שמגיע לסימולטור האוטובוסים OMSI 2 להיחשב משחק קלאסי

מה הם המדדים למשחק מחשב כדי שיקבל מעמד של משחק קלאסי, כזה שיזכרו אותו לאורך השנים, לכזה שיכללו אותו ברשימות שעושים מדי פעם לבחירת מאה המשחקים הגדולים ביותר בכלל או בתחום מסוים? האם זו רק כמות מכירות? כנראה שלא. אולי זו גרפיקה ממוחשבת יוצאת דופן? יכול להיות. אולי הסיפור שמעומד מאחורי המשחק ומי שכתב אותו? גם במקרה הזה כן אבל לא רק, וכמובן תלוי בסוג המשחק. אולי זה משך הזמן שהוא שהה בצמרת המכירות? או אולי משך הזמן שהוא בכלל נמכר? האם כסף זה בכלל נושא לדיון? ומה בכלל קשור מדמה נהיגת האוטובוס OMSI 2 לדיון על משחקים קלסיים?

ומה זה בכלל OMSI 2 אני בטוח שרובכם שואלים, וכן, איך יכול להיות שמשחק שהרוב כנראה לא מכירים אותו – אלא אם הם באמת אוהבים מדמי נהיגה שמתרכזים בנהיגת אוטובוסים – בכלל גורם לי לחשוב שהוא קלאסי?

ואפילו אתם יודעים מה, רוב המשתנים המוזכרים בפסקה הראשונה לא לגמרי תופסים עבור OMSI 2 שהושק ב-2013, שודרג עד 2014 ומאז לא נגעו בו יותר. מלאו לו שבע שנים, והוא נראה מבחינה גרפית, באופן עקרוני, כמשחק שנכתב בשנות ה-1990 לכל היותר, בדיוק כמו המשחק הראשון שהושק ב-2011, ובכל זאת הוא תפס אותי בקרביים לאחר שפגשתי בו לפני מספר חודשים ולא בגלל שהורדתי אותו כגונבה – אלא ברכישה טבין ותקילין בסטים (Steam), ממש כאן – ואם תקפצו לבקר תראו שלמרות שנותיו הוא גם לא ממש זול.

OMSI 2 Ebstein ZOB
התחנה המרכזית לצד תחנת הרכבת באבשטיין, מפה חינמית ופיקטיבית ב-OMSI 2 – נחשו באיזה אוטובוס אני נוהג

קצת היסטוריה להיסטריה הפרטית

מבלי להיכנס לשיעור היסטוריה ממושך, המשחק פותח בידי סטודיו גרמני בשם MR-Software GbR ואם אני זוכר נכון, זה היה סטודיו של שני חברים. הם רצו, והצליחו, ליצור מדמה נהיגה באוטובוס מציאותי בהיבט של הנהיגה אבל עוד יותר בפירוט של האוטובוסים. המשחק המקורי מתאר את עלילות הנהיגה ברובע Spandsu בברלין, הרובע בצד המערבי של החומה. הוא סיפק כמה קווים אמיתיים שנוסעים ברחובות אמיתיים, אבל יותר מכך: גם את האפשרות לנוע על אורך ציר הזמן כדי לראות איך הכל משתנה עד ואחרי נפילת החומה – כולל שינויים בקווים ובמספרים שלהם.

הכוכבים של הסיפור היו אוטובוסים של חברת MAN ששלטה בשוק הגרמני, ועד היום היא אחת מיצרניות האוטובוסים הגדולות בעולם, שמוכרת היטב גם בשוק הישראלי. רוב האוטובוסים שהוצעו היו דו קומתיים שאפיינו באותם שנים את הרחובות בברלין בעיקר, אבל לא רק.

מאז אותו רגע זכה המשחק לעשרות הרחבות מסחריות גם, ובעצם במיוחד, אחרי שחברת Aerosoft (כאן) רכשה את הבעלות על OMSI 2. והנה אחת הסיבות העיקריות לכך שאני חושב שמדובר במשחק קלאסי: המשחק אולי ישן, אבל ההרחבות ממשיכות להגיע עם עוד מפות, עוד ערים, עוד אוטובוסים ישנים וחדשים ובקצב של כמה הרחבות ויותר בשנה.

החברה לא משקיעה בעדכון ובתיקון המשחק, ואוי כמה בעיות יש לו שזקוקות לתיקון, אבל זה נראה שלקהילה הענקית מסביבו לא ממש משנה. והיא ענקית. למרות שהמשחק גרמני, ומתנהג ככזה, וכל ההוויה שלו כזו – ומי שלא שמע נוסעים מתלוננים בגרמנית לא יכול להבין עד כמה ישראלים נורמטיביים נחמדים לידם – הוא זוכה לאימוץ מטורף בכל העולם עם כמות בלתי נתפסת כמעט של אתרים מלווים ועם כמות עוד יותר בלתי נתפסת של סרטונים ב-YouTube שמציגים נסיעות במקומות שונים עם אוטובוסים שונים.

OMSI 2 Bottrop ZOB
התחנה המרכזית ב-בוטרופ, מפה אמיתית ברובה וחינמית ב-OMSI 2

OMSI 2 במסע מסביב לעולם

אבל שורת המחץ מבחינתי היא הקהילה כאמור שלא עוצרת לרגע וממשיכה להפיק עוד ועוד מפות ואוטובוסים בחינם. לפי ספירה של אחד מאתרי העזר כבר הושקו עבור OMSI 2 כ-250 מפות חינמיות ולצידן אלפי מודלים של אוטובוסים מכל רחבי העולם ומכל רחבי קו הזמן כמעט, לפחות משנות ה-1950 והלאה, ועוד עשרות אם לא מאות אלפי אפשרויות צביעה שונות לאוטובוסים כאלה או אחרים כמעט כיד הדמיון הטובה, ולא תמיד עם הידבקות למציאותי.

המפות שמוצעות חלקן מציאותיות וחלקן לחלוטין המצאה. בתחילת הדרך חיפשתי, אולי בהשפעת המפות המסחריות, רק מפות מציאותיות, ויש לא מעט כאלה. אבל יש הרבה יותר מומצאות, ועם הזמן למדתי להעריך אותן כי הבנייה של משהו מאפס לפעמים לדעתי יותר מורכבת משעתוק של רחובות ובניינים.

יש מפות שמציעות קו או שניים בודדים. יש מפות שמציעות עשרות קווים. אחת מהן היא הרחבה של המפה המקורית בה מוצעים כ-50 קווים שנוסעים בכל רחבי ברלין כיום, כולל במזרחית לשעבר. מטורף.

לאורך החודשים האחרונים נחשפתי להמון מפות גרמניות, פולניות, רוסיות אנגליות בעיקר. אבל יש קהילה יפה מאוד גם בברזיל, טורקיה ועוד. בסך הכל נתקלתי כבר גם במפות מאוסטריה, שווייץ, הולנד, פינלנד, ארצות הברית, ספרד, לטביה, בולגריה, צ’כיה, סרביה, מפה מטורפת בגודלה מאוסטרליה, וגם יש מסין, הונג קונג וכמובן מצרפת.

אין מפה מישראל, אבל נתקלתי בצביעות שמישהו הכין עבור החברות הפעילות כאן – וחבל שאין. הייתי שמח באופן אישי, ויש לי כמובן רעיון בראש.

ההתקנה חלק מהחוויה

תהליך ההתקנה של המפות יכול להיות מתסכל לפעמים, אבל זו חלק מחוויית המשחק ב-OMSI 2. יש יותר מכמה מפות שלא הצלחתי להפעיל אצלי, ובדרך כלל זה בגלל בעיות שפה. חלק אחר לא פועל באופן מושלם, ולפעמים חסרים חלקים במפה גם אם הבדיקה מעלה שלא חסר אף קובץ. לפעמים חסרים חלקים שפשוט לא מצליחים למצוא אותם, גם בגלל שמפות רבות ננטשו לאורך הזמן כמו שקורה בכל פעילות תוכנה חינמית בתחום המשחקיות החינמית.

אבל בסופו של דבר שאני כבר מצליח להריץ מפה חדשה, וזה עיקר המיקוד שלי – הרבה יותר מהאוטובוסים עצמם – אני מרגיש שאני מטייל קצת בחו”ל ויש כמה מפות שמצליחות להיות מרתקות מבחינה גרפית, והמעבר בין ערים לכפרים ולאורך הכביש המיר, עם נוף של הרים וים ונהרות שחוצים, בשבילי מהנה.

ויש כמה קווים שהנסיעה בהם מקצה לקצה יכולה להגיע עד שתיים, ויש קווים שדורשים ריכוז מטורף כדי להצליח להגיע בשלום לחתנה האחרונה בלי תאונה בדרך, ואפשר גם לנהוג בלילה, בגשם ובשלג ולראות כיצד התנאים והמהירות משפיעים על התנהגות האוטובוס. ויש אוטובוסים מכל העולם, ארוכים, ארוכים מאוד וכאמור כפולים ושהקהילה תורמת עוד ועוד גם ב-2020 – וקוראת לחברה שלא לחסל את המשחק – השעות מול ההגה הווירטואלי רק מתארכות.

ואם זה אלו לא סיבות להגדיר משחק כקאלסי, אז אני לא יודע מה כן, ומצידי שזה יהיה משהו בסגנון ‘משחק הנהיגה באוטובוס הקהילתי ביותר’. ואם אתם חובבי משחקי נהיגה, אפילו עם המקלדת, תבדקו את המשחק. לא תצטערו.

ולסיום אם אתם רוצים לראות, סרטון קצר שמציג את התפתחות משחקי הנהיגה באוטובוס לאור השנים. וכן, OMSI 2 כלול כמובן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.