"מי שלא יתכונן עכשיו, יהיה בבעיה, כי הענן פשוט יתרחש"

"הדור של ימינו הוא דור הפייסבוק. הילדים שלי בני קצת יותר מעשרים והם חיים בפייסבוק ושם הם מנהלים את המשאים ומתנים שלהם ושם הם משתפים את המידע שלהם וגם מוצאים מה שהם צריכים. זו למעשה התגלמות הענן. אני שואל את עצמי כיום מה יקרה כשהילדים הללו יסיימו אל המכללה ויגיעו לעבודה, מה ישתנה? הם לא ישתנו. זה עולם המחשוב והאינטרנט שהם מכירים. אני אומר לך כבר עכשיו שאם המנמ"רים כיום לא יתכוננו שלוש ארבע שנים קדימה, אז הם יהיו בבעיה רצינית, כי זה פשוט יקרה. זה פשוט יבוא. הילדים הללו לא מכירים משהו אחר ודרך אחרת לעבוד בעולם המחשוב. רק ענן", כך אמר היום, יום חמישי, נורם ג'ודה, ה-CTO של חטיבת השירותים וה-IT של מיקרוסופט העולמית בראיון בביקור קצר שערך בארץ.

ג'ודה נחשב לאחר האנשים המובילים במיקרוסופט בתחום ניהול הטכנולוגיות וה-IT במגזר הארגוני, ובכל מה שקשור למתודולוגיות להפחתה של סיכונים בהטמעה של מערכות IT בארגונים. הוא מרבה לטייל בעולם בין שותפים ולקוחות אסטרטגיים בכירים של החברה וכך בין השאר הוא הגיע לישראל. הוא מאמין גדול בענן, ולמעשה, כך טוען, אנחנו כבר מתפקדים בו פחות או יותר כבר כמה שנים טובות בהרבה מאוד היבטים בחיים המחשוב שלנו.

לאורך הראיון התברר כי ג'ודה הוא אדם שיודע במדויק כיצד להעביר את הרעיונות שלו בגובה העיניים, באופן נהיר וברור, וזאת מבלי לפספס אף פינה. כאחד שכבר נמצא תקופה ארוכה בתחום השירותים ל-IT הוא ראה כיצד התפתחות האינטרנט והמחשוב, ואולי ההפך, הובילו אותנו למקום או אנחנו נמצאים כיום, וזאת הסיבה כנראה שהוא ממש לא מהסס להמר ומדבר על כך שאנחנו בתקופה בה, מבחינת המחשוב, מה שהיה לא ימשיך להיות.

"בהרצאות שאני נותן על נושא הענן אני מדבר על 2015 כי אני בטוח שעד אז עולם המחשוב ישתנה לחלוטין והוא יהיה כולו בענן. אנחנו בעידן של שינוי. בישראל זה יהיה אפילו שונה בקצת . אני בטוח שכאן המעבר יהיה מהיר וחלק יותר", הוא אומר, "העבודה שאנחנו עושים כיום, המוצרים שאנחנו מספקים, הם מעין חזון למה שאנחנו חושבים שיקרה בשנתיים הקרובות. מעבר לכך שהם עוזרים ללקוחות שלנו כבר היום, הם עוזרים להם להתכונן למה שיהיה בעתיד. וזה יותר חשוב לנו, העתיד, כי אנחנו נמצאים בעידן בו מה שהיה עד היום לא ימשיך, וזה יכול להפריע לעסקים ואנחנו רוצים לעזור ללקוחות שלנו לעבור את השינוי הזה בהצלחה ולעבור לענן".

אז זוהי הנקודה העיקרית כיום, המעבר לענן?
"כשאני נפגש עם מנהלי מידע וארכיטקטים של תוכנה במסעותיי ברחבי העולם הנושא שאנחנו מדברים עליו הוא שבפעם בערך ב-15 שנה יש איזו אי-המשכיות בתחום ה-IT שגורמת לשינוי גדול. אולי יש גלים קטנים באמצע, אבל משהו משמעותי קורה בערך בכל תקופת זמן כזו ועבורי הפעם האחרונה שזה קרה זה היה עם הפריצה קדימה של האינטרנט. עכשיו זה קורה שוב עם המעבר לענן. החברות שעובדות עם השותפים שלנו צריכות להחליט היכן הם רוצות לרכב על הגל. האם ממש על תחילתו עם הסיכונים שלו, האם מאחור קצת כדי לראות מה קורה, אולי אולי לעלות על הגל הרחק מאחור אחרי שכבר כלו כל הסיכונים. החברות הן אלו שצריכות לבחור האם לקחת סיכונים, וכידוע עם סיכונים יכולים גם להיות פרסים".

אז יש סיכונים במעבר מלא לענן?
"אני לא חושב שיש סיכון טכנולוגי. אנחנו למעשה נמצאים בעידן הענן כבר זמן רב. אני לא מדבר רק הוטמייל. אני מדבר לדוגמה על Xbox Live. אתה רוצה לראות משתמשים עצבניים באמת? אני מזמין אותך לראות מה יקרה אם תהיה בעיית רשת בזמן שאנשים משחקים ב-Halo. שירות הענן הגדול ביותר שיש לנו הוא בעצם Windows Update. כמויות גדולות מאוד של מחשבים ברחבי העולם, מיליארדי מחשבים למעשה, תלויים בשירות הזה. Windows Update אומר לך מתי אתה צריך להוריד טלאי אבטחה, מתי יש עדכונים למערכת ההפעלה ועוד. אתה אפילו לא חושב על זה. זה שם. אתה לא משלם על זה במקרה הזה. וזה פועל זמן רב, כך שאנחנו יודעים היטב מה זה ענן".

ג'ודה מדבר על הצורך להתמודד עם שני ממדי שינוי שהלקוח רוצה לעבור, ומדובר בהיבט הטכנולוגי ובהיבט האנושי, שני דברים שהולכים יד ביד במקרה הזה, כשלפעמים לא ברור איזה מכשול קשה יותר למעבר. "בתלות בלקוח יהיו לקוחות שיצטרכו להתמודד עם אחד מהממדים הללו או שניהם, וזה תלוי בלקוחות עצמם. המפתח שעוזר ללקוח לעבור את זה הוא השליטה בסביבה. אתמול נפגשתי עם CTO שאמר לי "איך אני אוכל ללכת לעבודה אם אני לא אוכל לגעת בשרת שלי?' עכשיו אתה אפילו לא יודע מהיכן אתה מקבל את השירותים. הדרך בה אנחנו מתכננים את הענן הוא שאם אתה רוצה שהמידע שלך יהיה מפוזר בשלושה שרתים פה או שם, זה בסדר מבחינתנו, ולמעשה זה ככה. המפתח כאן הוא ללמד את האחראים לוותר על הנכס הפיזי ולעבור לדבר על שירותים וירטואליים"

ולא רק שהם וירטואליים, גם אין לך בכלל שליטה על המיקום.
"בדיוק. זו הסיבה שאמרתי שהשינוי מורכב משני חלקים: הטכנולוגיה והאנשים"

מה קל יותר, ההיבט הטכנולוגי או האנושי במעבר אל הענן?
זה תלוי בלקוח. מהניסיון שלנו עד עכשיו, גם בחברות גדולות מאוד, יש חברות שהמעבר של המייל, היישומים והדטה סנטר בוצע ממש בקלות ואילו באחרים זה היה ממש קשה, בדרך כלל מסיבה מנטאלית".

אתה חושב שחיי המחשוב יהיו עכשיו קלים יותר וטובים יותר?
"אני חושב שכן. מבחינת נקודת המבט הטכנולוגית זה בוודאי ישפר את המצב. אחת הנקודות שאני מדבר עליהן היא הגמישות של השימוש בענן. אני אתן לך דוגמה. לדומינו פיצה בארצות הברית יש יום אחד שנה שהוא עמוס מאוד הרבה יותר מהרגיל וזה בסופר בול, גמר ליגת הפוטבול. כולם מזמינים פיצה. המערכת צריכה להתמודד עם מצב בו יש את הסופר בול עם קפיצה ענקית של הזמנות ואז במשך כל הימים האחרים רוב המכונות יושבות ולא עושות שום דבר. היופי בענן הוא שאתה יכול להגדיל ולכווץ את השימוש שלך במקום לפי הצורך בכל רגע. אתה לא צריך לבנות את הדטה סנטר שלך בגודל שיספיק ליום הכי גדול שלך במהלך השנה. אתה פשוט צורך את המשאבים שאתם נדרש להם באותו רגע".

זה רק שינוי בצורת החשיבה?
"זה למעשה השינוי הכי גדול: צורת החשיבה. נגיד שאנחנו חוזרים לימי המיינפריים ואתה הולך ליבמ וקונה מיינפריים גדול. מה קורה אם אתה צרך פתאום רק עוד קצת? אני בטוח שביבמ ישמחו למכור לך עוד מחשב גדול. הדבר השני בענן הוא שאנחנו מתקנים ומטליאים אותו בזמן אמת, לפי הצורך, וכל הזמן. אנחנו כל הזמן דואגים לספק עדכונים וטלאי אבטחה, ואני בטוח שגם ה-ISV שלנו עושים זאת, אבל יש לקוחות שמסיבות שונות לא מעדכנים, ואז זה יכול לגרום מתישהו לבעיה. הענן נותן לנו אפשרות להבטיח סביבת עבודה בטוחה ומעודכנת מבחינת תכונות, וזה מה שאנחנו עושים פחות או יותר כל חודש – מעדכנים. המוצר משתנה כל הזמן".

והשינויים הללו לא יגרמו לבעיה?
"הבעיה היחידה היא שוב בשרשרת הניהול. אם אתה מנהל והיית רגיל שברקע היה כחול ועכשיו הוא ירוק, זו יכולה להיות בעיה. התפקיד שלנו הוא לתקשר את כל השינויים הללו לאנשי ה-IT והם צריכים להעביר את זה הלאה כדי שלא יהיו הפתעות. מחצית הזמן של השינוי התקצרה באופן משמעותי. אבל המנמ"ר רוצה שליטה, לפחות לחשוב שהוא בשליטה. לזה אנחנו צריכים להתייחס. הוא רוצה שתהיה לו את האפשרות לשנות דברים, להפסיק או להתחיל משהו אחר. עד עכשיו הוא היה אומר אני רוצה שליטה וזהו, אני צריך את זה, אבל עשיו משהו השתנה: עכשיו אפשר למדוד בכסף כמה שווה השליטה הזו. כמה זה שווה לגעת בשרתים כל בוקר? ישבתי עם לקוח שאמר לי שהוא שוקל לעשות המרה ל-Exchange 2010 ואני הצעתי לו לחשוב על זה בענן כי זה גם יעזור לו לחסוך מיליוני דולרים".

אז זה מה שהשתנה מדברים על כסף ולא על טכנולוגיה, ככה משכנעים לעבור לענן?
"לא רק אבל זה לא פחות חשוב כי מקבלים יותר תמורת פחות, וזה מה שכולם בעצם רוצים היום. מהענן אני יכול להעביר לך הודעות לטלפון שלך לדוגמה, מקבלים תכונות ואפשריות ויכולים לעשות יותר ומקבלים אפשרות להשתמש לפי צורך ולפי גודל, כך שזה לא רק כסף יש הרבה מאוד ערך מוסף מעצם המעבר לענן".

האם רואים שינוי במיקרוסופט בדרך הזו, האם היא עוברת מחברת מכירת קופסאות לחברת שירותים?
"זה שינוי גדול עבורנו כחברה. יש לזה שני צדדים. צד אחד זה הצד התכנוני: כל קבוצת תוכנה צריכה להיות ברורה מאוד מה היא עושה בקשר לענן ולגבי כל מוצר ומוצר. מצד שני יש את האנשים בשטח שצריכים לעזור לבצע את השינוי. זה שינוי חשוב מאוד עבורנו כחברה בכל מה שאנחנו עושים, כיצד מוכרים רישיונות, מה יעשו השותפים בדיוק כדי למכור. מה שחלק מהשותפים עושה כיום ישתנה גם כן בהתאם, הם יצטרכו למצוא את הדרכים להעביר את השירותים ואת הפתרונות שלנו".

אתה חושב שכל השותפים יתאימו את עצמם לעידן החדש?
"אני מטייל רבות בעולם ואני מגלה שוב ושוב כמה חשוב המגע עם הלקוחות. השותפים הם אלה שנמצאים במגע עם הלקוחות, עוזרים להם, שומעים את מה שיש להם להגיד ובדרך כלל בשפה שלהם, וזה לא יוכל להשתנות. הלקוחות רוצים מגע אישי והם ימשיכו לקבל את זה מהשותפים שלנו. אנחנו אף פעם לא נוכל להתאים את עצמנו לגודל בו מטפלים השותפים שלנו כיום, וזה לא ישתנה אף פעם. מה שכן ישתנה הוא מה השותפים מציעים כפתרונות וכיצד הם מציעים זאת".

 

תקציר הראיון פורסם בפורטל המחשבים של אנשים ומחשבים עבורו בוצע הראיון

קרדיט תמונה: microrosft.com

תגובה אחת

  1. נכון הוא ששמי הטכנולוגיה הולכים ונעשים "מעוננים" יותר, תוכנות ניהול רבות כבר אינן יושבות על מחשבי החברה אלא על שרת של מספקי התוכנה. חוסך מקום, נגיש ויעיל. זה לגמרי הדור הבא של החברות, אבל לדעתי זה לא יקרה כ"כ מהר כמו שחושב נורם יקירנו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *