Chen Zohar חן זוהר

יזמות צעירה בכל גיל – שיחה עם חן זוהר, מייסד The Nest

"יש ריבוי של מתחמי יזמות עכשיו, כמעט בכל מקום ובכל נושא, אבל זה אומר כנראה שיש דרישה כי לא יפתחו סתם מקומות וחממות נוספים אם אנשים לא יגיעו. יכול להיות שזו בועה שתתפוצץ, אני לא יודע כי אני הרי לא נביא, אבל אני חושב שכרגע יש הרבה דרישה. ובכל מקרה, מבחינתי לפחות, איך שאני רואה את העניין הזה, יזמות היא סוג של ביטוי ליצירתיות. לפי מה שאני חוויתי, מקום עבודה מסודר אינו בדיוק מאפשר יצירתיות, ולכן הרבה פונים ליזמות כי היא מאפשרת את זה". המשפט הזה, בגרסה כזו או אחרת, הוא ככל הנראה אחד הדברים הראשונים הראשונים שתשמעו מפיו של חן זוהר, מייסד ומנכ"ל The Nest – בית ליזמים צעירים, חממה טכנולוגית שפועלת באם המושבות, אם תשבו אתו לכמה דקות של שיחה על חברות הזנק.

אי אפשר שלא להבחין מיד עד כמה הנושא בוער בעצמותיו של זוהר שהקים את קהילת היזמות הזו של פתח תקוה לפני קצת יותר משנתיים דרך מפגשים של יזמות על הבר, דרך הרצאות בנושאי יזמות וטכנולוגיה, ועד מפגשים בהם הוא מחבר בים תלמידי תיכון שלומדים כיום במגמות של יזמות וטכנולוגיה עם חברות טכנולוגיות גדולות שמנהלות את מרכז הפעילות שלהן בעיר שהיא אחד ממוקדי ההייטק הגדולים של ישראל. מה שהתחיל בקטן כבר הפך לקהילה שמקיפה לא פחות מ-1,500 חברים שכיום פעילים בה 22 מיזמים.

"המטרה בהקמת הפעילות הייתה ליצור קהילת יזמות בעיר בשיתוף החברות הפועלות בה ולעודד יזמים צעירים לבחור בדרך היזמות כדרך להגשמה עצמית. לתת להם השראה להפוך רעיונות למציאות, לחשוב בגדול, ולתת להם את כל הכלים להגשים את חלומם. הפעילות שלנו כוללת סיוע בכל שלבי המיזם: חיבור למנטורים, קישור למשקיעים, סדנאות מקצועיות, פרסום בפורטלי היזמות המובילים, קישור לכנסים מקצועיים ותחרויות ועוד", הוא מספר.

מה משך אותך לעשות את זה?
"אחרי שעברתי כשכיר שתי חברות הזנק שנסגרו ישבתי עם עצמי כדי לחשוב מה לעשות, ללכת לעבוד בעוד חברה או לחפש משהו אחר. אז התחילה המגמה של מתחמי יזמות בתל אביב, ואמרתי לעצמי איך יכול להיות שבפתח תקווה אין? עיר עם כל כך הרבה פוטנציאל לדברים האלה. התחלתי להיפגש עם מנהלי יזמות והתחלנו לחבור לחברות שפועלות בעיר וראיתי שיש שיתוף פעולה והמון רצון ואנשים מאוד שמחו שהרמתי את הכפפה. זה התניע את הגלגלים".

רק פתח תקוואים?
"אני לא מגביל, אבל העיקר הוא לפתח את היזמות בעיר, ובעיקר דרך בני נוער. יצרתי אפילו קשר עם שלושה מנהלי בית תיכון בהם מלמדים מקצועות טכנולוגיים מתאימים ואני עורך לתלמידי המגמות הללו סיורים בחברות בעיר, כך שבוודאי פתח תקווה היא המקור הראשון".

מה שונה במה שהחממה שלך מציעה לעומת מתחמים אחרים?
"זה היחס האישי והשירות שהם כמעט ולא מקבלים במקומות אחרים כי כל דבר שהם צריכים אני עוזר להם".

זו העבודה שלך?
"כרגע זה בהתנדבות כי אין לי מקום פיזי להציע. המטרה היא לבנות בסופו של דבר מתחם שאני אוכל להשכיר חדרים, וגם להקים תוכניות האצה. כרגע מקבלים את כל מה שהם צריכים ואין את זה כמעט במקומות אחרים. למשל נוסעים לאיזשהו כנס בחו"ל אז הם מקבלים סיוע במציאת אנשים שהם יכולים לפגוש אותם לצורך השגת מימון, לדוגמה, או אם הם צריכים עזרה בחיפוש של מפתח. כל דבר מבחינת השירות שהם צריכים אני נותן".

כל הצעירים, ולא משנה באיזה גיל

למרות הכותרת ושם החממה, שכוללים את המילים 'בית ליזמים צעירים', אף אחד לא יידחה על הסף בגלל גילו. "אין לי שום בעיה מבחינת גילאים, אנחנו ב-The Nest לא חוסמים אף אחד בגלל הדבר הזה. יש הרבה צעירים, אבל מצד שני יש יזמים מעל גל 50 שהחלום שלהם היה חברת הזנק ועכשיו הם הגשימו אותו אחרי שהם שנים רבות עבדו כשכירים, או שהחליטו שבא להם לשנות כיוון וקריירה", מספר זוהר.

אבל חשוב להתחיל בגיל צעיר.
"בוודאי. כל התנסות תורמת לצבירת ניסיון. גם במקום עבודה מסודר, אם נגדיר זאת כך, למדתי הרבה דברים אם זה ארגון, אם זה עבודה מול לקוחות, ומי שמתנסה בחברת הזנק צריך להתמודד עם הכל לבד – להקים מערכים של שירות לקוחות ושל בדיקות ושל ביטוח, הכל צריך לעשות לבד. אני לא הקמתי חברת הזנק אבל עבדתי בשני מיזמים כאלה אז למדתי הרבה, ובכל עבודה ההתנסות שונה ומאוד למדתי את הלחץ הזה שצריך להביא לקוחות שאין את זה בחברה גדולה. במיזם כל מי שיכול לעזור צריך לעשות את זה, ולא משנה אם מדובר במנכ"ל או באיש מכירות".

איך אתה בוחר?
"יש לנו קבוצת פגישות ודף בפייסבוק וכל חודשיים מעלים הודעה בסגנון שאומר אם יש לכם מיזם חדש שמחפש חיבור למשקיעים, תשלחו לנו את המצגת שלכם. אין ממש מגבלת כמות. זה בקצב עליה, אבל היו כמובן כאלה שגם נסגרו כי לא הצליחו לגייס כסף. אלה החיים. בסופו של דבר נכנסים לבית שלנו מיזמים שאני מתחבר אליהם וחושב שיש להם עתיד, ויש כאלה שהם סתם או לפחות לא מיזם שאני מרגיש שיש להם משהו באמת להציע. אני לא אכניס מיזם ל-The Nest אם אני לא מתחבר אליו".

כולם רוצים לחיות את האגדה. לעשות אקזיט מהיר.
"זו אכן אגדה. כי פחות מאחוז מצליחים אבל אני לא חושב שההצלחה היא רק בדמות אקזיט. הצלחה זה כשאתה מקים חברה, משהו שחשבת עליו, שאתה מעביר אותו מן הנייר למציאות, משהו שעובד ואנשים יכולים להשתמש בו. ברגע שהקמת חברה זו הצלחה, כשאתה מקים מאפס משהו שחלמת עליו ועבדת קשה כדי להשיג אותו והוא מתחיל עבוד ויש משתמשים וזו בהחלט הצלחה. לא המכירה של החברה".

אז ספר על מיזם כזה.
"יש מיזם שהולך כן להצליח, מתחום הספורט, מדובר ב-HyFit, מכשיר שהולך להחליף את ה-TRX אפילו. לדעתי TRX זה דבר גאוני, אבל צריך להתחבר לעמוד או משהו יציב אחר. הם ייצרו רצועות שאתה יכול ללכת לכל מקום וברגע שקושרים לרגל או ליד יוצרים את ההתנגדות הנדרשת. זה מכשיר כושר חכם לביש המלמד אותך איך להתאמן עם הדרכה שמותאמת באפליקציה. הם ממשיכים את המסע שלהם בארצות הברית בשיתוף פעולה עם חברת ריבוק (Reebok) העולמית. הם הולכים להצליח".

טכנולוגיה, אבל ממש לא רק

זוהר מרגיש קצת כמו אבא גאה, וכנראה שהוא צודק, והוא מסביר כיצד HyFit הם דוגמה מצוינת למה שיזמות היא בעצם בעיניו. "זה לא רק טכנולוגיה כמו שאנחנו מתייחסים אליה. זה תחומים מכאן ועד הודעה חדשה. ספורט. טיפול רפואי. חינוך. ביומטרי. תמיד כמובן יהיו אפליקציות. יש הרבה בחקלאות, גם אם לא ב-The Nest כרגע", הוא מציין כמה וכמה תחומי יזמות שמקבלים נפח לאחרונה.

לאיפה אנחנו הולכים היום? ההייטק עדיין הקטר של התעשייה? איפה הקו?
"עכשיו יש באמת מגמה של הרבה מתחמי יזמות ויש הרבה נושאי יזמות חברתית שהיא מאוד משמעותית, Tech For Good, למשל, שהם חממה שיושבים בתל אביב והם מקדמים נושאים חברתיים, כך שהיזמות מתפרסת להרבה מאוד תחומים ולא רק טכנולוגיים, ולכן אני חושב שמדובר על מגמה שתימשך עוד הרבה שנים, עשור ויותר. אני חושב שזה יתפרס לכל תחומי החיים. למשל לא מזמן נפתחה חממת יזמות בנושא של עסקים קטנים שזה די היה מוזנח. זה עוד דוגמה של כניסה לתחומים שאף אחד לא חשב עליהם, ולא רק בגלל שהם לא היו כדאיים, בדיוק כמו שעכשיו יש כניסה לתעשייה המסורתית במקביל. אנחנו רחוקים ממיצוי. בכל מקרה, מסע יזמות הוא לא מסע קל. אקזיט לא צריך להיות מטרה".

איפה אנחנו מול העולם?
"אומרים שאנחנו Startup Nation, ואנחנו באמת כאלה. הנה סיפור שקשור לזה: 'תגלית' פתחו מרכז מבקרים בבורסה בתל אביב שחוץ מלהראות את כל המקומות הקדושים בארץ הם גם מציגים את המדינה כמרכז לחברות הזנק ולהראות להם שזה חלק מהמהות שלנו. יש דוגמאות, יש גם אפשרות לחוש סטרטאפ באופן אינטראקטיבי, וזה משהו שבאמת מייחד את המדינה".

למי אתה ממליץ לא להיכנס לתחום הזה?
מי שלא יכול להתרגל למסע כזה בו נעים מקיצוניות לקיצוניות, מתחושה שמרגישים שכל העולם פרוס לפניך למצב שאתה מרגיש שקיבלת שתי סטירות לחי מיד אחרי זה. מי שלא מתאים למצבים כאלה, שלא ייכנס ליזמות, וכמובן שחייבים גם הרבה אורך נשימה, לדעת שבתקופה הראשונה אתה ממש לא מרוויח כלום. אבל מי שזה החלום שלו, שלא יוותר".

אפשר גם באופן חלקי?
"יש כאלה שמנסים לעשות את זה, אבל חייבים כמה שותפים, וחייבים צוות. זה הכי חשוב, וגם רוב המשקיעים מדברים על זה. מבחינת טכנולוגיה, בסופו של דבר אתה תמצא את הפתרון, אבל בלי צוות טוב זה לא יצליח. אי אפשר להצליח לבד. כל אחד מביא את הערך המוסף שלו, ואת חייב סינרגיה".

אבל אפשר עוד להישאר במוסך.
"אפשר להישאר. מתקנים זה אף פעם לא הייתה הבעיה של יזמות".

קרדיט תמונה ראשית: צבי קצבורג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *