שנה חשובה מאוד למיקרוסופט

2015 אמורה להיות שנת מבחן עבור מיקרוסופט (Microsoft). זו שנה שבה ההצלחה של מערכת ההפעלה החדשה שלה חשובה לה מתמיד. לא בכדי מקדמת החברה את Windows 10 בקצב מסיבי. בכל כמה שבועות מציגה או מפרסמת החברה מה חדש, היא מתייחסת למשוב שהיא מקבלת ממשתמשים שכבר הורידו והתקינו את גרסת הסקירה המוקדמת ומראה כיצד מערכת ההפעלה הזו תשתלב, כדי להקנות את המנוע החדש לכל סוג של התקן שיכול להריץ מערכת הפעלה. מיקרוסופט אפילו מבטיחה להעניק בחינם, בשנה הראשונה להשקה, עותק של Windows 10 לכל מי שמותקן לו במחשב Windows 7 ומעלה.

בשקט בשקט, מבלי ששמים לב לכך, מיקרוסופט מדברת על כך שהיא מתכוונת להפוך את הגרסה הבאה לגרסה האחרונה של Windows שימספרו אותה. המטרה כעת היא להפוך את Windows לסוג של שירות. העדכונים יגיעו באופן שוטף, מבלי להכריז על גרסה חדשה בכל שלוש שנים, שנתיים או פחות.

הצעד הזה מזכיר לי את מה שעבר, עם שינויים מתבקשים כמובן, על יבמ (IBM), שבאופן עקבי 'נפטרה' מכל נכסי החומרה שלה, כולל מכירת חטיבת השרתים ללנובו (Lenovo) לאחרונה.

ההבדל העיקרי הוא שמיקרוסופט היא כבר מעצמת תוכנה. היא אמנם לא מתכוונת לוותר על החומרה שהיא מייצרת, בדמות קונסולות משחק, טאבלטים, ציוד היקפי ועכשיו גם טלפונים, אבל ההתמקדות בתוכנה הופכת להתמקדות בשירותים ומבחינתה של מיקרוסופט, היא תיתן שירותים בכל מקום אפשרי. בין השאר היא תציע את המרכולת שלה עבור מערכות ההפעלה שנמצאות שם בחוץ, ובמיוחד של המתחרות.

מי שביקר בדף של מיקרוסופט ב-Google Play או ב-AppStore באחרונה בטח הופתע והרגיש לרגע שהוא נחת דווקא בחנות של מיקרוסופט עצמה. הוא יכול היה למצוא שם את Word ,Excel ,PowerPoint ועוד. המהלך נעשה לא רק לאפליקציות שקשורות ל-Office, אלא גם לכאלה שנכתבו באופן ספציפי למערכות ההפעלה המתחרות, כגון מסך הנעילה Next שנכתב עבור אנדרואיד (Android) וזוכה לתשבחות מפי המשתמשים בו.

לאותה קטגוריה אפשר לחבר גם את ה-Outlook החדש אותו שחררה מיקרוסופט לפני כמה ימים. מדובר באפליקציית דואר כוללת, שירות לכל דבר ועניין, שמספק גישה לכל חשבונות הדואר המרכזיים בענן, כולל זה של המתחרה הגדולה גוגל (Google), ומספק גם אפשרות לצרף קבצים משירותי אחסון בענן מרכזייים. אפשר בהחלט לצפות שגם Google Drive יצורף בהמשך עבור אלה שיחליטו להשתמש באפליקציה כדי לגשת ל-Gmail שלהם. השירות נקי, מסודר, עם יכולת התאמת וארגון מידע בהתאם למיקום המשתמש. אלה הם גם הקווים המנחים את הפעולה של האפליקציה של Sunrise, אותה רכשה מיקרוסופט ממש לפי ימים ספורים.

עם זאת, מיקרוסופט לא מתכוונת להפוך לחברה שמספקת שירותי אפליקציות בלבד, ועוד בחינם. המטרה שלה היא להראות שהיא נמצאת חזק בענן כדי לקדם את מערכת ההפעלה שלה בתחום הארגוני. כבר הזכרנו כאן לא פעם אחת שגם בתקופות היפות ביותר של החברה, עת היא עסקה בעיקר במכירות של תוכנות מדף, רוב ההכנסות הגיעו מהמכירות לתחום הארגוני. כעת היא מוכנה לוותר על ההכנסות הצרכניות כדי לחזק את עצמה בתחום הארגוני, ואפילו לעשות זאת בדרך שבה הצרכנים עצמם, כשהם מגיעים למקום העבודה, רוצים לראות את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט כי גם כך הם משתמשים באפליקציות שלה, ולא משנה איזה טלפון או טאבלט יש להם.

אסור לצעוק את זה, אבל מיקרוסופט בהחלט למדה דבר אחד או שניים מגוגל, היריבה הגדולה שלה. כמו שגוגל התחילה בחיפוש עבור סביבת Windows, אחר כך עברה לדפדפן עבור סביבת חלונות ובסוף הגיעה למערכת הפעלה שלמה, כעת מיקרוסופט מראה שגם היא יודעת להציע אפליקציות לא רעות בכלל לסביבות אנדרואיד ו-iOS כדי לא להזניח ולו חלק מהפוטנציאל למשתמשים.

אין ספק שהשינוי הזה מגיע בזכות המנכ"ל החדש, סטיה נדלה. הוא אולי לא נותן שואו בהכרזות כמו סטיב באלמר, שעדיין ממשיך להשתולל במשחקים של קבוצת ה-NBA שלו, לוס אנג'לס קליפרס, אבל הוא הפך את מיקרוסופט לחברת תוכנה זריזה יותר, גמישה יותר ויותר מוטת שירות.

כל המילים שתיארתי יפות, אבל הכול תלוי, עדיין,  בהצלחה של Windows 10. אם גם מערכת ההפעלה הזו לא תצליח למצוא קהל, אני לא כל כך בטוח מה יהיה בעתידה של מיקרוסופט.

 

פורסם לראשונה באתר אנשים ומחשבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *