כמות או איכות? מחשבות על חנויות היישומים 'החכמות'

אחד הנתונים שנוהגים להתייחס אליהם בתחום הסלולאר/טאבלטים כדי להוכיח עוצמה הוא מספר היישומים שיש לחנות היישומים המסוימת להציע. בעוד שרק לאחרונה חגגה מיקרוסופט את חציית קו ה-100,000 יישומים בחנות שלה עבור Windows Phone, באפל כבר חגגו יותר ממליון יישומים, וגם יותר ממיליארד הורדות, וגם בגוגל מתגלגלים אל הקו הזה די בבטחה ודי בקלות. רק לאחרונה, גם אנשי מוזילה התייחסו לנושא וטענו שיהיה קל לגייס מפתחים ליצור יישומים ב-HTML 5, כך שהם בטוחים שיהיו הרבה יישומים שיימשכו את המשתמשים הפוטנציאליים למערכת ההפעלה החדשה שלהם, FirefoxOS.

אבל האם בתור משתמשים, האם באמת חשובה לנו כמות היישומים שיש בחנות היישומים של המכשיר הסלולארי שלנו? ואולי יותר חשובה לנו האיכות? הרי כולנו, אחרי שימוש של מספר חודשים ולא יותר במכשיר מכירים כיצד בדיוק מגיעים למספרים הללו: גרסה חינמית לצד גרסה בתשלום, דמו לצד גרסה מלאה, וגם, לצערנו אם אנחנו נתקלים ביישומים כאלו, לא מעט יישומים שלא בדיוק עובדים היטב במקרה הטוב, או עובדים עלינו במקרה הרע בגלל שהם מכילים זוהמת נוזקות כזו או אחרת.

כמה יישומים אנחנו מתקינים לצורך בדיקה והשתעשעות? אני בטוח שאחרי ההתלהבות הראשונית מהמכשיר החדש, שיכולה להוביל להסתערות על החנות כדי לנסות למצות את היכולות שלו, אתם מורידים שניים שלושה יישומים לחודש. אולי, אם אתם ילדים ובני נוער קצת יותר משחקים. כמה מהם אתם באמת משאירים לשימוש קבוע? אחד לחודשיים? אחד לחודש? כמה יישומים מותקנים כעת בטלפון שלכם ללא צורך כשהסיבה היחידה שהם באמת שם היא בגלל שיש לכם מספיק זיכרון פנוי, ואתם לא חייבים להוריד אותם?

בחינת הציונים שנותנים המשתמשים ליישומים שהם מורידים מגלה גם היא עד כמה השימושיות בפועל יחסית נמוכה. רק מתי מעט טורחים לתת ציון, אחוזים ספורים בלבד ממספר המורידים, וזה מראה לדעתי עד כמה השימוש בפועל לאחר ההורדה נמוך מאוד. רצים להוריד, בודקים וברוב המקרים פשוט ממשיכים הלאה.

אז נכון, לכאורה לכמות היישומים הכללית שמציעות החנויות יש יתרון, אבל מצד שני, כמות יישומים כזו גדולה גם מושכת כאלה שמנסים לעשות 'כסף קל' אם בדמות רמאות כזו או אחרת או על ידי שילוב מודעות ביישום שנכתב במהירות העיקר להגיע לחנות ולקוות שמישהו יוריד.

זה לא שאין יישומים מוצלחים שיש להם מליוני ועשרות מליוני משתמשים. ברור שיש. אבל כמה כאלה יש באחוזים מבין כל מליון היישומים שמציעה אפל בחנות בשלה או גוגל?

אז בשורה התחתונה הייתי שמח יותר אם יהיה שינוי בגישה של החברות לחנויות היישומים שלהם. הייתי שמח אם במקום מליון יישומים היו רק 200,000, אבל איכותיים, כאלה שבאמת נבדקים, כאלה שבאמת מורדים על ידי המשתמשים ותופסים נתח שוק. זה לא חכמה לדעתי להחזיק ברשימה מאות אלפי יישומים שקיימים בחנות תקופה ארוכה, של שנה ויותר לצורך העניין, והורדו כמה עשרות או מאות פעמים בלבד.

לדעתי החברות צריכות לשים איזשהו סף מינימלי להישארות היישומים בחנות. אם אחרי חצי שנה, לדוגמה, היישום לא עבר סף של אלף הורדות, לומר למפתחים שלו תודה, ניסיתם, לא הלך, ולהוריד אותו מהחנות. אם המפתחים רוצים להמשיך לתמוך ביישום, שימשיכו, אף אחד לא מפריע להם, הם גם יוכלו לספק אפשרות להוריד את היישום ישירות מהאתר שלהם ברשת ולא דרך החנות, אם הם ירצו. אבל מבחינת החברה שמפעילה את החנות, צריך להיות קו אדום כלשהו.

זה כמובן לא מונע העלאת יישומים חדשים למערכת. ההפך, כל מי שרוצה מוזמן לעשות זאת, ולדעתי החברות צריכות להציג טוב יותר את היישומים החדשים שמוצעים – אני לא אוהב את העובדה שמשחקים חדשים מוצגים יחד עם יישומי עבודה חדשים בתערובת שקשה לעקוב אחריה, לדוגמה. אבל, כל מי שמעלה יישום צריך לדעת שהוא חייב להגיע למינימום כלשהו של הורדות כדי להישאר. מי שלא מספיק טוב להשיג את זה, הוא כנראה לא מספיק טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *